torsdag, augusti 26, 2010

Bad, skrubb och smörj råder bot

Jag är en person som ofta håller skenet uppe. Kan känna mig sur, arg, ledsen eller nåt annat bra men utåt håller jag god min. Kalla det fasad, det kanske det är, men jag väljer vilka jag verkligen kan säga att jag mår dåligt till. De få utvalda har förtjänat det. Och det är inte ens en handfull personer. Att jag är så här kan ha och göra med att jag är urless på folk som gnäller och självömkar som lättar sitt hjärta i tid och otid fast man knappt känner dem. Är det inte det ena som är fel så är det nåt annat. Och då menar jag så klart inte folk som jag är nära vän/anhörig med för de får gärna gnälla och må dåligt hos mig för jag vet att jag skulle kunna göra detsamma hos dem. Ge och ta, ni vet.

Hur som helst. I dag hade vi en bra dag på Babyöppet på Kulturhuset och senare på stan med Emelie. Borde varit fulladdad med positiv energi men när jag kom hem var det precis tvärt om. I was blue. Allt var fel. Jag var sur, tvär och ledsen. Efter ett tag tog jag dock tag i saken, ibland gör jag det ibland inte (och då lägger jag mig i det tillståndet och vaknar till en ny, bättre dag). I alla fall så vet jag ett sätt att ta mig ur det och det tipset har jag fått från mina fina vän Karin. När vi var på Mallis var jag så där blue en eftermiddag. Då tog hon tag i mig, pratade med mig och jag vågade faktiskt vara ledsen, sur och arg. Sen gav hon mig en skrubbhandske, en god duschkräm och dito hudlotion. Sen ordinerade hon en lång dusch med skrubb och efter det smörj följt av ett glas rosé. Jävlar vad bra jag mådde efter det. Som ny.

I dag körde jag samma grej minus rosé. Det hela blev dessutom ännu bättre eftersom jag tog Stella med mig. Henne satte jag i en badbalja med bubbel och bara att se hennes glädje över det gjorde mig på bättre humör. Själv satte jag mig bredvid i duschen och skrubbade och myste. Sen torkade vi oss, smörjde och kröp in i varsin frottébadrock. Sen ner i soffan med kattungarna och vem mår inte bra då liksom? Guld. Tack finaste Karin för bad-, skrubb- och smörjtipset!

Så här känner man sig efter. Nöjd.



I morgon är det helg och jag, mamma och Stella ska ge oss ut i svampskogen. Galet sugen på gula kantareller nu.

Så har glad kommer mamma/mormor bli när hon hittar kantareller.

2 kommentarer:

Karin sa...

Åh...vad glad jag blev att läsa dina vackra meningar och ord.
Tack själv..
Alla kan hålla skenet upp-ha en vacker fasad.Men dig läser jag igenom,precis som du med mig.
Nu skrubbar vi bort problem och smörjer- mot en vacker höst.
Imorrn är det fredag och det är så jäkla underbart!Kram från Fru Vattnäs.

Karin sa...

Klok vän måste jag säga! Och som en annan klok person skrev till mig häromdagen, det bästa med skitdagar är att det alltid kommer nya, bättre dagar efteråt ;).

Tack för din positiva feedback hos mig - jag blev verkligen GLAD :). Jag gillar att skriva och hade väldigt seriösa planer på att satsa på journalistyrket innan ödet ville annorlunda. Skönt att då utlopp för skrivandet någonstans!

Ha en toppenhelg ni med - lycka till med kantarelljakten, själv har jag gått i bet...

Kramar!