tisdag, december 01, 2009

Stiltje..

.. kan man ju säga. Har inte haft nån lust att blogga bara. Nu fick jag det.

Det var en bra helg som inleddes med en väldans trevlig tjejkväll i Älvis. Först kändes det väldigt skumt att åka iväg från Stella och jag tänkte ställa in. Men så tänkte jag om och tog det där magiska steget ut genom dörren. Det gick bra och vi hade så roligt. Det är nog bra att som mamma lämna huset några timmar, både för mig, Stefan och Stella. Dessutom var det skönt för mig att få babbla av sig lite med två av mina favorittjejer.

På lördag morgon klev vi upp med en riktig solstråle som premiärlog mot oss och det var inte på smått vis. Under hela frukosten satt hon i sin babysitter och flinade och jollrade. Man smälter som smör i solsken. När hon skrattat klart packade vi in bebis och alla grejer (shit va grejer man måste ha med) i bilen och åkte mot stugan i Venjan. Eller stugan, det är väl en rätt modern stuga numer. Det var dags för oss att sova borta med Stella för första gången, vilket gick galant. Stefan och pappa drog el medan jag och mamma gick långa promenader.

Vagn och mormor på bron över Vanån.



Tvättmaskinen blev provisoriskt skötbord.



Morfar läste bruksanvisningen till värmen som han numera styr med sms.



Stella älskar att få massage.



Mys i sängen.



Väl hemma i Långlet igen blev det myssöndag innan det var vardag igen. I går började vi dagen med en rask powerwalk i slasket. Det var motigt, vill jag lova, till en början men sjukt skönt efteråt. Skön mjukträning. Träning har även Stella börjat ägna sig åt fast i sitt babygym. Nacken börjar bli riktigt stark.





I går kväll ville lilla fröken inte somna in utan vara vaken och mysa. Det är inte så att hon är ledsen, men skulle jag somna, då ser hon till att väcka mig. Vi fick vara vakna och titta på SATC innan lilla fröken somnade in framåt småtimmarna. Sen sov hon sina sju timmar. Vid lunch var det dags för BVC och den första barnläkarundersökningen sedan BB. Stella gör sig redo att åka i sin bilstol.



Lillan var frisk och det visste jag ju, men det känns som om det hör till att oroa sig något. Vi vägde och mätte också för första gången på två veckor och frökens kurva ser finfin ut. Vi firade det med att kissa ner både vågen och mätbänken. Det är rätt trevligt på BVC, tycker jag, och vi träffade några andra trevliga föräldrar med barn.

Eftersom jag inte fått så många timmars sömn i natt så tog vi plus Ramses den skönaste powernapen i eftermiddags. Där och då slogs jag av tanken att kan man älska någon så här mycket? Stella är min lycka. Först nu kan jag identifiera mig med uttrycket "älska så att det gör ont".

Känner mig rätt slö i dag och har tittat på Plastikkirurgerna, som jag tycker är riktigt smaskigt. De andra två hänger på fällen på golvet.



Nu blir det lite glögg tror jag. Glögg är verkligen sjukt gott.

8 kommentarer:

MondayGirl sa...

En kollega till mig sa att det egentligen är fantastiskt att man kan älska sitt barn så otroligt mycket från första sekunden, man har ju liksom aldrig träffat personen tidigare och ändå får man så starka känslor omedelbart

Karin sa...

Åh, vet du, när jag läser om era mysiga dagar får jag lite småångest över att börja jobba igen om en månad... Vår tjej har ju blivit så stor men det känns som igår vi hade allt det där bebismyset! Sen måste jag säga att Stella nästan är för söt ;). En riktig goding!

Skål på dig, sitter också här med glöggen i högsta hugg...

Jessica sa...

Hon är sååå söt din Stella! =)

Måste bara säga att jag blir så glad när jag läser din blogg! Du skriver så bra och ni verkar ha det så mysigt! =)

Kramar!!

Lotta sa...

Hihi vad söt hon är Stella!!
Ja man får väl lyssna på dom andra som säger att det rasar av även om jag inte riktigt tror att det gör det på mig då detta inte är gravid kilon riktigt...jag har ju en gång gått ner allt med noah men sen gått upp igen då jag bytte jobb till ett mer stilla sittande :/ och inte rörde mig alls då...
Men jag får som sagt promenera sen och ja sällskap är alltid kul!! :D kram

Mooona sa...

Herre gud va söööött! å va glad jag blir när det finns många foton..
Ja..att älska någon som man gör med sina barn, även vid motgångar, svårigheter o elände/även om man är irriterad, besviken eller arg..så är de totalt älskade..och det håller i sig!!

Ps.. glögg låter som vanligt också UNDERBART!!


tjinghopp

Mooona sa...

Herre gud va söööött! å va glad jag blir när det finns många foton..
Ja..att älska någon som man gör med sina barn, även vid motgångar, svårigheter o elände/även om man är irriterad, besviken eller arg..så är de totalt älskade..och det håller i sig!!

Ps.. glögg låter som vanligt också UNDERBART!!


tjinghopp

Anna sa...

Sofia! Vilken fin liten tösabit ni har hemma! Hon är ju så söt! Stefan ser ut att vara jättestolt! För att inte tala om dig ;)Det är ju när man blir förälder som livet bara blir bättre!
Så ni har stuga i Venjan! Vart? Mina föräldrar bor i Solbodarna utanför Venjan, så vi är ofta ute i de trakterna. Ha en trevlig kväll! Kram/ Anna

Malinus faZter sa...

Så lika dom är, far & dotter!!