onsdag, december 09, 2009

Annadagen och andra andranamn

I dag, den 9 december, har alla som heter Anna namnsdag. Alltså har jag namnsdag eftersom jag heter Anna Sofia Elisabeth. Om jag förstått saken rätt så skulle jag till en början heta Anna men mamma och pappa tyckte att jag såg ut som en Sofia. Det är jag glad för. Anna är ett vackert namn men ganska vanligt. I morse när jag vaknade låg det en lapp med grattisönskningar och fina ord från Stefan. Det blir man glad av!

Apropå det här med andranamn så håller vi på att bli tokiga på vad vi ska ge Stella för andranamn. Jag hade gärna tagit Anna vidare, men Stella Anna låter ju sådär. Vi vill ha något namn som återfinns i någon av våra släkter. Som Iris eller Maj från min sida men inte heller de namnen rimmar särskilt bra med Stella, tycker vi. Ett tag var vi inne på Stella Stefansdotter, för att det låter tufft men nu har vi nog ändrat oss angående det. Som det ser ut nu så blir det Stella Victoria. Det låter bra tillsammans och är ett namn som kommer från Stefans mammas sida. Dessutom heter faster Therese det. Stella Victoria Jemthans, vad tycker ni?

6 kommentarer:

MondayGirl sa...

Stella Victoria var fint!
Fast jag tyckte Stella Iris var fint också =)
Stella Sofia är också fint!
Kram

Anonym sa...

Maj Stella (min stjärna) lite försvenskat dock, men kul tyckte jag. Stella Victoria var också fint.

M

Anonym sa...

Tycker Iris är ett jättefint namn. Men Stella Victoria passar jättebra ihop!
Fattar inte riktigt hur man ska göra för att "publicera din kommentar", men Jenny heter jag!

Sofia sa...

Pernilla: Ja kanske Iris - det är ett fint namn :)

M: Har jag inte tänkt på... coolt ju! Verkar dock som att det är smidigast att ha tilltalsnamnet först i och med några nya regler...

Jenny: Håller med dig om Iris :) Tycker också att Stella Victoria klingar finfint :)

Anonym sa...

Stella Victoria låter jättebra. Tycker i och för sig inte att det är något fel på Stella Iris heller.

Vad kul att du heter Anna och Elisabeth, de är de namn våra döttrar fått som andranamn :)

Emma H sa...

Jag röstar på Stella Iris Victoria Jemthans, det flyter på fint tycker jag och så blir det väl ett namn från varje sida om jag förstår rätt. Gillar tre förnamn, kanske för att jag alltid varit glad över mina och tyckt synd om andra som haft färre, hehe. Det är inte lätt att kombinera ihop namn, men roligt!