onsdag, december 02, 2009

Linspanik

I går morse blev det kris. Jag skulle sätta i mina linser och upptäcker att vänsterlinsen är trasig. I nästa sekund inser jag att jag inte har några fler linser hemma, ungefär samtidigt som jag inser att det är ett par veckors leveranstid på mina linser eftersom de är specialspecial. Fanskithelvete.
Ett i-landsproblem, kan tyckas, men jag mår verkligen skit i mina glasögon, trots att de kostade skjortan (sju lax) och kommer från YSL. Jag vet inte riktigt varför. Men jag känner mig verkligen ful i dem. Förstår verkligen inte hur jag klarade mig innan oktober 08, då när jag började ta mitt synfel på allvar och fick linser i samma veva. Tidigare fanns det inte linser som kunde korrigera mitt extrema brytningsfel på framförallt vänsterögat, men istället för att bära glasögonen in public så struntade jag helt sonika i det. Detta medföljde att jag aldrig såg särkilt bra, kunde inte läsa menyer, kände inte igen folk på stan osv. Linserna blev min stora lycka. Därav paniken i går.
Jag ringde optikern och frågade om de kunde skynda på leveransen. Gick icke. Frågade om de kunde hitta några liknande linser. Gick icke. Fick ha glasögon hela dagen i går. I dag ringde jag igen och de skulle se vad de kunde göra. "Jag tar vad som helst, bara jag ser lite bättre än vad jag gör utan lins", förklarade jag vänligt men bestämt. Kvinnan i andra änden förklarade att det inte riktigt gick eftersom mitt synfel är så speciellt. På vinst och förlust tittade jag ändå förbi optikern och jodå, de hade en lins som i alla fall gör synen bättre än utan. Tack för det. Veckan tills riktiga linserna kommer är räddad.

Bjussar på några bilder på galsögonormen och hennes söta dotter när vi myste i soffan tidigare i kväll.






Förutom att leta linser så har jag hunnit med en del annat i dag. Stella sov nästan åtta timmar i sträck inatt, rekord. När vi vaknade utvilade myste vi en masse innan Carina tittade förbi för fika och tjatter. Stellis fick ett urmysigt velourset.
Efter det kom mamma/mormor och jag bjöd på spenatsoppa med ägg, en favvis, som jag svängt ihop. Vi tjattrade också en del innan det var dags för mig och Stella att möte upp pappa Stefan vid Socialkontoret. För de som inte varit med om det så kommer det ett brev när man fått barn som är till dig OGIFTA kvinna. Det känns ganska hedenhös, men alla ogifta kvinnor som får barn måste bege sig till Socialkontoret med pappan som får skriva på faderskapet. Hade vi varit gifta så hade det inte behövts. Nåja, vi skrev på ( så klart) och är numer två vårdnadshavare.

Nu på kvällen kom Stefans moster Stina på besök, även hon med fina presenter till både lillan och oss. Vi insåg att vi nu har så mycket champagne att vi verkligen borde korka upp minst en flaska snart. Love it. Det var i vanlig ordning trevligt med besök.

Nu ska jag krypa ner med glossigt magasin. Gillar verkligen glossiga magasin.

6 kommentarer:

MondayGirl sa...

Det där med faderskapspåskrivandet... Jag visste inte ens att det var så förrän jag, för några månader sen, läste det i Alex Schulmans blog.
Det är lite konstigt tycker jag.
Det är väl (tyvärr) ingen garanti att killen är pappan bara för att man är gifta?!

Du passar jättebra i glasögon och Stella är verkligen supersöt =)

Kram

Anonym sa...

Haha.. vad jag känner igen mig i din beskrivning. Ringde själv optikern igår i samma ärende och sitter nu här, inte helt bekväm, i glasögon.
Tänkte passa på att tipsa om en sida på nätet som jag nyss upptäckt och tycker är helt suverän. www.piggabarn.se här finns även en nättidning som tar upp saker som jag velat läsa om sedan min äldsta var liten. Även om det känns som det var igår så är han idag tolv och mina två minsta är sju. Fort går det och alla åldrar har sin charm, men kan bara instämma i kören - bebistiden är speciell så njut av er söta lilla Stella här och nu.

Lästips (för er föräldrar) när Stella blir lite större. "Jesper Juul - Ditt kompetenta barn", såg att någon redan tipsat om den tidigare men den kan verkligen vara värd att ägna lite tid.

Kram Helena i Älvdalen

Knuttan sa...

Åh ni är så söta så man dör,,längtar tills jag får sitta o mysa med er jag me,medans kylan knastrar där ute :) massa pussar o kramar

Jessica sa...

Förstår dig helt och fullt! Är precis likadan själv - hatar att ha glasögon!! Nu tyckte jag att du passade bra i glasögon =) men jag känner igen din känsla! Hur gjorde du på förlossningen? Hade du linser eller glasögon? Jag har nämligen dygnetrunt-linser och jag hoppas på att jag kan ha dem i... (Inte för att jag vill se "snygg" ut, utan för att jag tycker att det är bekvämare och att jag ser bättre med linser). Men min optiker trodde att jag hellre skulle vilja ha glasögon, förstod aldrig riktigt varför...

Kram kram

Karin sa...

Alltså, det där med faderskapsintyg är verkligen en saga för sig... Vi gjorde klart det där innan Alice föddes, och med hjälp av nån tabell och när Alice var beräknad att födas räknade tanten på soc ut när Alice ska ha blivit till. Sen frågade hon Anders om det var möjligt att vi var tillsammans under den tiden. Hallå?!?!? Det som är synd ät att vi inte kom på vad vi skulle ha svarat förrän efteråt... Vi var nämligen i Thailand när jag blev gravid, hur roligt hade det inte varit om Anders svarat henne "-men då var ju jag i Thailand?" Sen en stunds tystnad innan jag fyllt i "- ja, jag med!" Helt stenålders hela grejen.

Vad härligt det är när de börjar skratta och flina så där som hon gör på en av bilderna... Ursöt!

Elin sa...

Hej Sofia! och Grattis så jättemycket till bebisen! va söt hon är =)) Visst kommer man in i rollen som mamma på en gång?! hur mysigt som helst.. hälsningar från Elin (nagelElin =)) )