måndag, december 03, 2007

Förödande skumpa, snöstorm och Volvo-cravings





Idag känner jag mig överkörd av ett tåg. Så som man bara kan känna efter riktigt hårda helgen. Denna helgen var en sån helg. Det hela började sådär. Jag var på uruselt humör eftersom Anna var en och en halv timme sen med att hämta upp oss. Lite bättre kändes det när hon kom åkande i ett riktigt vrålåk - en Volvo XC 90 LYX. Jag blev kär direkt. Tack snälla Volvo Mora för att vi fick låna denna pärla. Samtliga som var med överväger att hosta upp vad det kostar för att få en. Cravings.

Väl uppe i Sälen checkade vi in i Timmerbyn 49 C. Det var en riktigt mysig stuga med bastu och annat mys. Linda och Peter bjöd in till italiensk afton i deras stuga. Jag hade, temat till ära, tagit med mig en flaska Sambucca som jag otippat hittade i vår vinkällare. Den gjorde succé. Efter middag, en massa lek med fyra kids och många skratt åkte tjejpatrullen plus Stefan och Lars till Bygelhof. Där spårade det nästan med en gång. Anledningen stavas champagne. Vi drack skumpa like there was no tomorrow. Taxin tog oss efter nån timme vidare till Högis där det var ett jäkla drag. Partyparet stannade längst och kom hem framåt småtimmarna. På lördagsmorgonen var vår stuga allt annat än pigga. Ganska snabbt kunde vi dock konstatera att det inte var aktuellt med skidåkning. Det blåste nämligen på tvären och snöade. Det blev till att pracka på sig alla kläder och gå på promenad. Efter att ha svettats runt i snöstormen hamnade vi på Gustavsbaren för lite fjällmys. Därefter begav vi oss till after skin på Högis. Det är något visst med after skii. Fulla, svettiga männsikor i skidkläder som tycker Rydell&Qvick är höjden av lycka. Efter att ha sett på det ett tag avancerade vi till pianobaren för lite sköna drinkar.

En av helgens höjdpunkter var lördagens middag på prisbelönta Lammet och Grisen. Jag har varit där och gjort matreportage tidigare men aldrig privat. Nu ska jag åka dit fler gånger. Många fler gånger. Maten var to die for. Speciellt det nästintill blodiga lammet. Och vinet. VINET. Oh my. Det finns ju en anledning till varför de blivit belönade med både årets vinlista och årets vinkrog. När vi var fullkommligt proppmätta klargjorde jag för resten av sällskapet att jag inte ville gå ut denna kväll. Chockade gick de med på att åka hem. Och det var tur, konstaterade vi dagen efter.

Igår var vår stuga om möjligt ännu segare. Efter att ha checkat ut två timmar för sent begav vi oss till Lindvallens Wärdshus för lite brunch. Sen var det dags att åka hemöver. Stefan skulle promt in på Samsung och kolla den tv som vi ska köpa till sovrummet. Men det var väl kanske tur att han drog med mig in i elektronikbutiken (eller inte) för jag hittade en vit lcd som det stod Sofia på. Läge att beställa snarast.

Jag är riktigt chockad över att jag höll mig så städad i lördags. När det var dags att åka hem igår var det inte ens diskussion över vem som skulle köra vrålåket. Ratten tillhörde mig. Det var en fröjd. Väl hemma igen dog jag i sängen i två timmar innan jag åkte ner på stan för att handla lite adventsmys. Lussebullar med mandelmassa och fullkornspeppisar. De gjorde susen i soffan tillsammans med romantisk komedi och kärlekstörstande katt på magen.

I morse när jag vaknade hade jag kunnat sälja allt jag äger och har för att få en till dag ledigt. Men, det var bara att pallra sig upp, åka till redaktionen och skicka iväg tidning. Snart ska det som är kvar av mig efter helgen gå och äta lunch med Anna. Sen hoppas jag att eftermiddagen går fort så att jag får åka heeeeem till das sofa.

Inga kommentarer: