onsdag, juni 02, 2010

Sååå mycket som ska göras

Det är inte så bara när man ska resa med en sjumånaders. Herrejösses, morsan har hjärnsnurr. Vad ska vi ha med? Kommer det gå bra? Och så vidare.
Egentligen vet jag att jag ska slappna av. Dels för att jag aldrig glömmer något. Dels för att jag vet att Stella kommer att tycka det här är hur kul som helst. Men lite nojja har jag ändå (läs:mycket!).

I dag har jag fixat exakt hela dan, med diverse olika ting. Tvätta, stryka, packa, jobba, planera. Och så vidare. Det tyngsta passet var strykningen u på kvällen. En och en halv timme med strykjärnet i högsta hugg. Dagens motion. För jag blev svettig. Som den duktiga housewife jag är så strök jag även Stefan grejer. Jag som lovade mig själv att aldrig bli så! Men... å andra sidan så fixar ju han med en massa annat. Man ska ju göra det man är bäst på, könsrollerna till trots. Jag är bäst på att stryka och laga mat. Så jag gör det för han gör en massa annat som han är bättre än mig på.

Nåja. Vi hann med en god middag i alla fall. Hamburgare på kalvfärs. Har man bra färs behövs inget annat än lite grädde, salt, peppar och chili för att göra goda burgare. Jag penslar dem med olja och grillar på hög temperatur tills de knappt är genomstekta, annars blir det för torra och trista. Orkade inte baka i dag så det blev ett gott lantbröd som jag grillade på lite. Mixade lite getost med turkisk yoghurt, vitlök och basilika som fick utgöra såsen. Här är resultatet:



Little miss sunshine har varit just det i dag- ett solskensbarn. Det är hon i och för sig varje dag men i dag extra mycket. Min lilla skatt. I dag fick hon sitta i barnsitsen fram på kundvagnen för första gången när vi var på Maxi. Lyckan hade inga gränser och hon satt och skrattade och vinkade åt de flesta vi gick förbi. Hon har också upptäckt böckernas magiska värld. Jag läser en hel del för henne och favvisen är Miffy. Hon tjuter av glädje varje gång vi vänder blad, trots att vi läser den flera gånger om dan. Sötnosen. Måste visa lillfrökens frilla efter en dag med tofs. Hennes hår är så fint. Nu börjar det bli riktigt blont, helst underst. Och det är långt!



Nu ska jag bada orkideérna, de mår de bra av. Måste även skriva en husmanual till snälla Emelie som ska bo här när vi är borta och ta hand om katter, blommor och min lilla örtagård. Vi har ju en hel del maskiner till diverse saker, och Stefan är expert på att skaffa fjärrkontroller och grejer till precis allt. Så i morgon ska Emelie komma på lite utbildning, haha.

3 kommentarer:

Karin sa...

Jag känner igen det där..och jag har inte ens börjat..ska ordna lite imorrn...Fast då ska solen lysa..Ha en fin kväll.Stor Kram din Reseledare

Karin sa...

Ha ha, du låter preciiiis som jag! Vad skulle livet vara utan to-do-listor??? Min sambo skyller på sitt dåliga minne, men skriver man listor är det svårt att missa något. Thank God för en bra planering säger jag bara! Då skapar man de bästa förutsättningarna för en lyckad resa - det är min erfarenhet iaf...

Ang frågan om jag gav Alice i förebyggande så minns jag inte :/ Grejen är att jag ammade henne då och att amma alternativt låta dem suga på napp eller flaska hjälper ju också till att jämna ut trycket i öronen som blir vid start och landning. Har fått för mig att Stella inte är nån napptjej så det kanske är lika bra att ge lite nässpray och alvedon för att slippa eventuella besvär? Så hade jag nog gjort om jag skulle åkt med Alice nu iaf... Har delat flyg med barn som fått ont i öronen och ska man börja med alvedon när det väl börjat smärta tar det ju minst 30 minuter innan effekt... Och det är ju inte skadligt i rekommenderade mängder heller. Misstänker att det inte är nått hon får ofta :)

Annars har jag inte några direkta tips, bra att ha med vätskeersättning, febertemp+febernedsättande och nässpray... Brukar fröken krångla med magen nån gång? Alice slutade typ äta när vi var iväg, misstänker att det var värmen... Då levde hon på välling och blev rätt trög i magen och jag hade önskat att jag hade nått lite laxerande med för det var inte alls roligt :( Äsch du har säkert koll på vad som bör med :)

Och jovisst har vi gått och gift oss :) Alldeles i hemlighet och alldeles underbart. Verkligen VÅR dag. Rekommenderas :)

ulrika sa...

Hej Hej! Hoppas ni får en finfin resa. Skönt att få sticka iväg och bara vara.