torsdag, juni 17, 2010

Nio rör blod

I morse hade jag och Stella en tid och passa och det har vi sannerligen inte alla mornar. Jag skulle till läkaren för att utreda trötthet och magproblem. Ett par minuter försenad, med andan i halsen, anmälde jag mig på Vårdcentralen och ursäktade mig alldeles för mycket. Sen fick jag vänta i minst tio minuter innan läkaren kommer och så påpekar denna att JAG var sen. Fick tygla mitt morgonhumör och förklara att jag ju suttit och väntat i tio minuter. "Nej, du är femton minuter sen", sa hon på bruten svenska. Jag kokade.
Nåja. Stella åkte med sin mormor till Orsa medan jag kollades upp. Det mest fantastiska med det här besöket var att jag inte var så hysteriskt rädd som jag varit tidigare. Visst var det ett visst nervöst pirr i magen men det går inte att jämföra med tidigare då jag fick yrsel, kallsvettades och svimmade ett par gånger. Det här med att föda barn var det bästa tänkbara för min sjukhusrädsla.
Den kvinnliga läkaren undersökte mig grundligt; klämde och kände, kollade hjärta och en massa annat. Hon hittade inget på den bedömningen men ordinerade en väldans massa blodprover där de bland annat ska kolla eventuell intolerans och sköldekörteln. De tappade mig på nio rör blod och jag var inte ens rädd. Så himla stolt över mig själv.

Väl hemma i Långlet igen fick vi med oss mormorn hem. Hon och Stella gick promenad medan jag jobbade nån timme. Sen provade vi kläder på äkta tjejvis. Sen skulle vi träffa Emelie men eftersom vi inte fick ta i henne så tänkte jag att jag skulle lägga mig och vila eftermiddag med Tellan. Det tänkte jag vid tre. Halv sex vaknade vi! Herrejösses vilken eftermiddagslur. Men skönaste!

Nu på kvällen har svärisarna varit här. Folke har gjort klart vår fantastiska trapp, Lena har myst med Stella och jag har hållit på med tvätt i två timmar. Undra hur mycket tid man lägger på att tvätta, hänga tvätt, ta ner tvätt och stryka? Det tar aldrig slut!

Har haft något varje dag denna vecka, plus att jag jobbat en del så i morgon ska jag bara ta dagen som den kommer och göra det jag känner för. Har till och med helghandlat redan så i morgon blir det bara chill och mys.

Faaaaan va dåliga ni är på att kommentera förresten. Snart låser jag den här bloggen.

11 kommentarer:

Lotta sa...

Hej vännen! Skönt att de kollar upp dig ordentligt!! Du fick säkert samma läkare som jag fick...Danuta? :)
Vi får ta å ses över en fika eller nå snart!

Kram!!

la ragazza svedese sa...

Jag håller med att man blir störd på att ha en massa läsare men ingen skriver. Folk är jävligt lata! Eller ja, egentligen handlar det ju om att folk är små creepy tjuvkikare in i andras liv..;) Jag tycker du var JÄTTEDUKTIG som hivade upp nio rör med blod och inte var rädd. Fast du har ju rätt, vad kan vara "värer" än att föda barn? Allt torde ju onekligen vara en ren barnlek efter det. :)

ulrika sa...

Hej! Läkare är ett eget släkte ;) Hoppas du får reda på vad som gör dig så trött och att det löser sig. Vart hade Stefan köpt röjsågen...såg ju kul ut, men jag har aldrig vågat använda den Marcus har,den är så stor och jag så liten liksom :) Och du kan ju inte låsa bloggen....du är ju min morgontidning till kaffet! Men jag förstår hur du menar,skittråkigt med lite kommentarer. Ha det så bra/ulle

Kin sa...

Tycker att din blogg är jätte spännande att läsa,du är duktig på att skriva och inspirera!!!

Kin sa...

Tycker att din blogg är jätte spännande att läsa,du är duktig på att skriva och inspirera!!!

Karin sa...

Duktiga du.Ja..det ska bli kul att komma upp,jäkligt skönt.Ska in till stan på måndag vid 12-om du har tid...titta förbi då,så kan vi kanske fika efter?Kram!

Sofia sa...

Äntligen lite kommentarer! Tack rara ni.

Kin: Vad roligt att du läser! :) Och tack för de fina orden.

Therese♥ sa...

här kommer en kommentar bara för så du ser att nån har tittat in. jag stör mej på dåligt med kommentarer jag med!

Emelie Björck sa...

Härligt med en helt ledig dag!
Det njuter jag av just nu,och det känns bara så fint!
Trevlig helg!
Kram

Bettan! sa...

Jag förstår att du tycker det är jobbigt att få lite kommentarer..jag tycker lika...jag kommenterar din lite då och då och hoppas att jag får chans att läsa din blogg även om du låser den....skulle ju vara så roligt om våra små fick träffas när de blivit lite äldre.. Du var verkligen duktig som inte skällde ut läkarn..för de hade jag oxå haft svårt och låta bli när hon sa att du var så sen....kokar jag med när jag läste.. kramen

Elin o Aisha sa...

jag läser ju jämt, och japp är sopdålig på att kommentera! men nu så ;)