onsdag, juni 16, 2010

Jag ska bli en trädgårdsmänniska

Det är egentligen konstigt, eftersom jag gillar att fixa så mycket inomhus, men jag har aldrig varit någon trädgårdsmänniska. Förrän nu. Jag ska bli det, en trädgårdsmänniska. För hur kul är det inte att ha en fantastisk och välskött trädgård? Det ska bli sommarens mission. I går var mina trädgårdstokiga - och kunniga - grannar Annika och Tony här och jag fick lite tips. Bland annat det att plantera vackra rosor bredvid stengången och lägga marmorkross runt om så att jag slipper ogräs. Just nu kan jag knappt tänka på något annat än när jag ska få börja med detta lilla projekt.

Mitt nya trädgårdsliv började i dag. Vi har en härlig gård, men den är galet stor och rätt ovårdad, i ärlighetens namn. Stefans farmor, som tidigare bodde i huset, hade en fantastisk trädgård. Har jag fått berättat för mig. Jag kommer nog aldrig upp i hennes klass men jag ska göra ett försök. Nåja, trädgårdsmänniskan jag började med att åka gräsklippare i en och en halv timme. Så lång tid tar det att klippa vår gård. Sen, när Stella somnat, anslöt Stefan och vi gjorde det berömda rycket. Jag körde röjsåg, Stefan krattade. Vi rensade ogräs och - framförallt - rensade i alla buskar som rent ut sagt ser för jävliga ut. Vi klippte buskarna, vissa helt, och det blev sån himla skillnad. Och det var så kul! Tiden flöt iväg och plötsligt var klockan halv tolv.

Nu har jag hundra idéer i mitt huvud och lär väl knappats kunna somna för att jag är så i gasen. I helgen blir det storshopping i Stackmora handelsträdgård.

Iförd svärmors gamla televerket-byxor röjde jag som aldrig förr. Galet kul!



Det ska synas på rosa gummistövlarna att man jobbat!



Vätskepaus.



Nu ska jag hoppa i säng.
Har förresten en fråga, vad gör alla som inte har hus att renovera, trädgård och barn? Vad gjorde jag innan jag hade hus som ska renoveras, trädgård och barn? Strunt samma. Jag älskar att ha hus, trädgård och barn.

7 kommentarer:

Hannah sa...

Härligt med trädgård, jag har dock inte vågat mig på just röjsågen! Ni ser ut att haft det skönt på Mallis oxå, lyckans. Trevlig helg!

Mimmi sa...

Visst e de helt sjukt vad man hinner med en massa saker fast man har barn och en massa annat. Jag håller med dig, vad i allsin dar gjorde man med all tid innan man fick barn? Promenad nån dag ?

Mimmi sa...

Hej igen!
Om ni ska till Stackmora i helgen kan jag rekomendera att ni tittar in i trädgårdsbutiken som ligger i Risa. De har belysning och en massa olika varianter av dekorationer i betong.

Nina sa...

Ha ha man ser hur smilbanden drar när du går där och röjer....i dina super söta rosa stövlar. Vill också ha. :)

Jenny sa...

Vad skoj! Eftersom jag jobbar med trädgård så har jag av naturliga skäl röjsågen som ett av favvoredskapen..! Jag tror att du gjorde detsamma innan du fick barn som du gör nu - myser fast med fler personer inblandade. :) Det är ju nämligen så, att kärleken blir bara större ju fler man delar med sig av den varan. Sån tur är! Ha en skön helg!

Anna sa...

Kommer det inte upp ogräs om man lägger marmorgrus? Var finns det att köpa?

Anonym sa...

Ja vad gjorde man innan man fick barn å hus?!

Såg förresten att de hade en röjsågskurs, kanske skulle vara nåt för dig?!

Agneta