tisdag, juni 15, 2010

Nu grönskar det

Det är egentligen helt sinnes att det är 15 juni i dag. Snart en vecka till midsommar. Men någon sommar är det inte att tala om, tycker jag. Visst, solen tittar fram nån gång men det är ju smällkallt. Jag vill ha sommar; ljumna kvällar, öppna fönster med myggnät och allt det där andra som är så härligt med sommarkvällar. Komsi, komsi.

Nåja, blommar gör det. Och finns det något ljuvligare än att andas in doften av syren eller liljekonvalj? Stella har fått för sig att det är med att sova middag är rätt överskattat så i dag när hon inte ville sova vagn som vanligt genom att jag bara rullar ut vagnen på altenen så tog vi en blomstersväng. Kände mig som tio bast igen när jag vandrade runt med blomsterblick och plockade alla fina blommor. Det blev en bukett blandad kompott:



En bukett med min absoluta favvis - liljekonvaljer!



Ett slags arrangemang i en vas jag diggar stenhårt.


Och så en bukett syrener på bordet ute, dessvärre ofotograferad.

När Stefan kom hem till jobbet hade han en väldigt stor present till mig. En röjsåg. Sprillans ny, vit sak som tydligen var "tjejig" enligt försäljaren. Jag tycker att det är barnsligt roligt att köra röjsåg och har alltid önskat mig en egen. Nu har jag en. Synd att den inte var rosa... det får gå ändå. Hade tänkt premiärköra ikväll men lite annat kom emellan. Får lägga band på mig själv när det är dags... för en gång när pappa släppte ut mig med hans röjsåg på gården i Orsa så rök hallonbuskar och rubbet. Det är ju så kul att röja! Och det blir så snyggt.

Det som kom emellan min röjsågskörning var dels att vi fick så himla mycket trevligt besök, både av diverse härliga grannar och så mina päron. Så kom svärfar och fortsatte med trappen och väldigt snälle grannen Anders kom med sin stora traktor och grävde upp uppfarten och jämnade till. Nu är det klart för att lägga marmorkross på. Kommer bli så jäkla snyggt. Med anledning av grävandet stod det bilar och grejer på hela gården så då får jag ha något att se fram emot i morgon.

En tjusig trapp blir till.



Traktorer är bra. Längesen jag körde nu. Gjorde det för ett par somrar sen och det är så himla kul. Snacka om att känna sig som en kung på vägen. Ska fråga ssvärfar om jag får ta en tur i hans gråa nån dag.



Dags att krypa ner i säng... har blivit alldeles för sent de senaste dagarna. Och i morgon vill jag vara pigg!

Inga kommentarer: