måndag, juni 21, 2010

Ett restaurangbesök

Jag har tidigare hintat lite om det här. Det faktum att det allra, allra oftast inte är värt pengarna att gå ut och äta här i området. Det finns undantag. Men oftast blir jag besviken för att mat och service helt enkelt inte håller nån vidare klass.

Förra veckan blev jag först positivt överraskad när jag klev in med Tin och Stella på nya Strand för att äta lunch. Jag tog en räksallad - som var helt ok - men det jag fastnade för var att det fanns en schysst bar, drinklista och dessutom snygg interiör och perfekt läge. Var där i fredags och drack strawberrydaquiri och tyckte att det var ett väldigt trevligt ställe att sitta på och dricka goda drinkar med vänner och bekanta. Det har jag saknat i Mora och det är precis vad som behövs. Hoppas nu att de har dresscode och sätter åldersgräns - helst enkel ser till att det blir ett ställe med klass. Har inte testat maten där, nån som har?

Så var det dags för veckans, eller kanske alla tiders restaurangbesvikelse? I går när vi gjort Stackmora trädgård bestämde vi att vi skulle fira mors dag i efterskott och drog hela ligan till Fryksås. Där hade jag inte blivit besviken, det vet jag, men dessvärre var det stängt just när vi kom. Orsa Strandrestaurang blev alternativet.

Jag vet inte var jag ska börja. Jag kommer in och säger att vi är fem vuxna och en bebis som vill äta. Eller säger, jag skriker typ eftersom Rix FM är på så hög volym att matgästerna knappast kan samtala i normal samtalston. Tjejen bakom disken kollar på mig som om jag vore dum i huvudet och säger att det bara är att gå och sätta sig. Jag frågar om barnstol. Hon säger att jag kan ta en. Här tycker jag att en serviceminded servitris med typ tom restaurang ska visa oss ett bord och ta fram barnstol åt oss.
Nåja, vi slår oss ner vid ett smutsigt bord med världens största stearinfläck på. Jag hinner ge Stella mellis, vilket tar sin lilla tid, innan servitrisen kommer med menyn - ett utskrivet blad och en pizzameny. Det marknadsförs som A la carte. Men jag vet inte om jag inte tycker att grillkorv med pommes eller hamburgertallrik med dito är a la carte. Dessutom kostar hamburgetallriken 160 spänn. Musiken börjar bli besvärande så Therese går och frågar om de kan tänka sig att sänka. Jodå, och sänker ett halvt snäpp typ.

Vi tittar på menyn och på varandra. Servitriserna verkar ha fullt upp... men inte med någon av restaurangens gäster. Vi är alla rörande överens om att gå därifrån. Ingen bryr sig.

Jag blir så jävla less. När jag var på invigningen, för övrigt enda gången jag tidigare varit på Orsa Strandrestaurang, så var det trevligt och det var god mat och jag tänkte att det kunde bli ett schysst ställe att hänga på. Vad hände liksom? Hutlöst, trist meny, dålig service, hög musik och smutsigt bord. Vilken upplevelse.

Vi gick till Orsa bowling istället. Där vet man i alla fall vad man får - American steak house-style. Och det var faktiskt gott. Sen att servitrisen även på detta ställe var oengagerad, bordet var smutsigt och "familjerestaurangen" bara erhöll två barnstolar vilket medförde att vi fick hålla Stella ett tag, det får man väl uppenbarligen ta för att få en hyfsad bit mat i Orsa.

Skärpning!

8 kommentarer:

Nina sa...

Fiiifan så dåligt. Känns lite som Orsa i ett nöt skal. Hörde redan förra sommaren att det var skit mat och snor dyrt. Men det värsta är nog ändå placeringen av toaletten. Katastrof!!!

Karin sa...

Håller med dig tillfullo-firade tyvärr min födelsedag där förra året.Skitmusik på högsta volymen-belysningen var usel-fick lysrör i ansiktet kändes det som.Service var piss-och maten ljummen.Så himla trist med ett sånt kanonläge-kunde ju ha blivit så himla bra.
Kram och tack för idag

Hannah sa...

Jag håller med! Strandrestaurangen är en katastrof, var där en gång förra sommaren - aldrig mer!!

Karin sa...

Nä men fy tusan vad trist. Tycker dock att det är kanoners att du gör en "recesion" här :)! Vi är många som läser och detta omdöme kommer garanterat att sprida sig ska du se...

För övrigt så SAKNAR jag dig i Annonsbladet Sofia! Längtar tills du kommer tillbaka och skriver dina roliga inlägg... Hoppas också att du livar upp stämningen lite i tidningen igen, den har liksom mist sin gaist.

Kram!

Caroline sa...

Vadå..Vart har dom placerat toaletten?

Lisa sa...

Ja det är tråkigt att det ska vara så illa.. Det är ju så man skäms alltså :( För det finns verkligen ingenstans som man kan gå ut och få en underbar måltid! Ha det gött.. kram!

K sa...

Nu har Lidingödamen vart på Sjövillan i Rättvik-där var det klass och fint:)I loved it:)!Kram

Lotta sa...

Hej tjejen!
Hur är det med dig? Har du fått några provsvar än?
Jobbigt att vara sådär trött och det andra. Jag har börjat bli trött igen jag med så jag fattar ingenting varför jag är så trött igen! :/

Kram
Lotta