måndag, oktober 18, 2010

Helg med älg

En härlig helg har passerat. Den har varit lugn men mysig. Det började egentligen redan i fredags med babysim i trevligt sällskap. Idolmys med maken på kvällen. Älskar verkligen fredagskvällar med tända ljus och helgkänsla.

I lördags drog vi ner på stan för fika med Matilda och Tobbe. Strax innan fick vi ett mycket uppskattat samtal. Har länge varit på jakt efter älgkött och tjatat på de jägare jag känner... i lördags gav det resultat. Fick åka och hämta 28 kilo. Var alldeles salig. Nu är frysen full och jag älskar´t!

För att fira vår älg slog vi till med matlagningskväll med Matilda och Tobbe och givetvis serverades det finaste på hela djuren, filén.



Potatiskaka med västerbottenost och en rödvinsreduktiuon med smak av blåbär samt smörstekta morotsremsor serverades till. Himmelskt! Till förrätt gjorde jag en västerbottenostsufflé med löjrom, också väldigt gott.



Vi lagade mat, tjattrade och drack vin i många, många timmar så någon efterrätt blev det inte. Inte på kvällen i alla fall. Våra fina vänner sov här och till frukost i går serverades nybakade scones och Matildas dessert, chokladpaj. Det kallar jag söndagsfrulle av klass!

Gårdagen ägnades åt plock. Inplockning av utemöbler, plockning av Stellasaker, plockning av tvätt och så vidare. Det är mycket plock härhemma ska gudarna veta. Känns som om jag ägnar en stor procentuell del av mina dagar till plock. Well, så är livet som småbarnsmamma.

I dag är det är rysligt höstrusk ute. Regnar kors och tvärs. Har passat på att jobba lite och fått tummen ur på vissa saker som jag ibland bara skjuter upp.

De senaste dagarna har den här fröken varit ovanligt rolig och showat och snackat. I går blev jag helt överväldigad av kärlek, så att jag blev gråtmild och bara kände mig som världens lyckligaste för att jag har henne. Och Stefan, så klart.



Känns speciellt i dag. För ett år sedan gick jag nämligen mitt livs tuffaste kamp på förlossningen i Falun. Kommer ihåg så mycket och det känns helt overkligt att det var ett år sedan. I morgon bitti, 04.45, är det exakt ett år sedan Stella föddes. Min lilla pärla. Så här såg det ut i det rum där hon föddes och så här såg jag ut timmarna innan.



Tänk vilken underbar liten person det blivit av mitt lilla knytte. Just nu är gåvagnen det roligaste som finns. Hon vill dock helst klättra på den, sitta i den, åka i den eller möjligtvis gå med den men då med vagndelen framför sig.



Nu ska jag fortsätta göra lite nytta.

7 kommentarer:

Karin sa...

Oj vad GOTT! Som vanligt när du gjort en gastronomisk sensation önskas recepten här på bloggen :) Allt låter grymt och vill gärna härma!

Stort stort grattis till stora tjejen Stella - och hennes föräldrar såklart - på 1-årsdagen lite i förskott, hoppas dagen blir grym med många paket och god tårta :)

Anonym sa...

Men vilken fantastisk mat!!

Snalla skriv hur du gjorde. Jag vantar fortfarande pa att du skall skriva en kok bok!! Vilken talang, och du far det att se ut enkelt.

Ha en bra dag. MVH MK

Johanna.S sa...

Tänk att tiden går så fort, 1 år. Jag har suttit och läst gamla inlägg som du skrev för typ ett år sedan. Letade bla när du skrev om hur det va att gå på cambridge kur. Jag har tänkt ta en sån kur jag med, har smakat lite sådana soppor förut och vet att dom är "goda". Jag har 11 kg kvar till min gamla vikt så det kan behövas en kur som en spark i baken. Även P ska få delta, då även han gått upp. Grattis till Stella :-) kram

Nina sa...

För det är ingen vanlig dag, för det är Stellas ett års dag..Hurra hurra hurra!!!

Madde sa...

Grattis till söta Stella!Hoppas ni har en trevlig 1 årsdag:) Kram Madde

Marie sa...

Åh vilken smaskig middag !! Du verkar helt klart ha talang för det där med matlagning i världsklass!

Therese♥ sa...

Grattis till liten tjej. Maten såg helt utsökt ut.