onsdag, oktober 13, 2010

En våg av energi

Efter några dagar av lågenergi så kom en stark våg av härlig energi sköljande över mig i dag. Då är jag som bäst. Jag skulle kunna göra hur mycket som helst. En terapeut har förklarat för mig att när jag högprestrerar så får jag bara göra det under en viss tid. Sen måste jag vila. Den mekanismen funkar dock inte. Men det är något jag måste lära mig, att tokprestera och sen vila. Därför ska jag inte ha ett heltidsjobb åt ett annat företag. Jag ska vara egen och högprestrera. Så kan jag köra på, tjäna massa pengar och sen vara ledig. Glasklart. Så borde jag leva.

När energivågen kom låg Stella och sov. Uno hade precis flyttat, för han har gjort det i dag. Han kommer till en fin familj med två tvillingpojkar som kommer att ge honom allt lek och bus han förtjänar. Han har en härlig personlighet den där katten. Hur mycket energi som helst men också hur mycket mys som helst. Pojkarna och Uno, som nu ska heta Bamse, fann varandra direkt i vår hall och han gick till och med själv in i buren och la sig där. Det kändes bra i mitt hjärta när de åkte, för han kommer få det så bra.

Nu när det bara är vi tre människor och våra två vuxna myskatter kvar i huset så var det dags för en redig storstädning. Energivågen gjorde att jag förvandlades till en duracell-kanin. Medan Stella sov middagslur hann jag dammsuga och torka alla golv, damma alla ytor, städa toaletter, hänga tvätt, stryka, hänga upp nytvättade stryka gardiner, bada orkideér och säkert en del till.

När jag ser den här bilden så inser jag något. Stella är ingen bebis längre. Hon är världens finaste lilla tjej.



I takt med att förkylningen släppte under dagen så fick lilla fröken även hon en energivåg. Och hon kom i sitt absoluta esse. Denna tjej alltså, hon är sanslös. Sanslös glad. Sanslös rolig. Sanslöst gosig. Sanslöst smart. Sanslöst busig. I dag sprang jag upp en snabbis på övervåningen där jag hörde ett rassel. Lilla fröken var väl medveten om att mamma inte var i närheten och passade därför på att tömma kattmatskålarna. Det flin som väntade när jag kom ner var inte att leka med.



När Stefan slutade jobba for jag på ett möte. Får ännu mer energi av att komma bort en sväng och jag fick en extra kick av en snabbstund med Tin på stan. Hemma igen åt vi gårdagens middag i dag igen. Ibland är det ruggigt skönt att laga mat för två dar så att det bara är att värma. Har blivit helt tokig i torskrygg. Ingen vanlig trist torskblock utan torskrygg, ska det vara. Tidigare var jag helt tokig i lax. Har ätit stekt lax, ungsbakad lax, pocherad lax, grillad lax, varmrökt lax, kallrök lax och gravad lax till det nästan sprutade lax ur öronen på mig. Nu har jag börjat variera mig mer och torskrygg är ju verkligen suveränt gott. I går och i dag serverades den med puré på mandelpotatis, brynt pepparrotssmör, hericot verts och broccoli. Muuuuums.



Känner mig ovanligt skrivglad så jag slänger in en tv-reflektion. Bonde söker fru, ett favoritprogram, fick mig att ta fram stora skämskudden i dag. Jösses! Desto roligare var det att se Anja Pärsson bortom det galet stiffa sammanhang man är van att se henne i. Det fanns ju faktiskt en tjej därbakom, med smink, klänning och känslor. Kul att se! Carina Berg är för övrigt så skön tycker jag. Gillar skarpt "berg flyttar in".

Nu är det väl sovdax, men jag vill inte riktigt. Ska nog ta vara på energivågen och göra lite till.

Inga kommentarer: