måndag, juni 18, 2007

Helgen som var

I fredags hade jag, trots stundande deadline, en ganska bra dag. Det hela toppades med en granngårdsfest på kvällen. Vi var 14 vuxna och 3,5 barn. Ett barn var nämligen så litet och var bara med i en halvtimme, därför räknas han som halv. Alla hade tagit med sig grillat och således grillades det som aldrig förr på vår gasolgrill (tur att den är stor). Stefan var bålansvarig och alla blev självklart ganska fnittriga redan efter första glaset. Sen skulle det lekas lekar, drickas mer bål och pratas om vilket fantastiskt grannskap vi har. Jag är beredd att hålla med, även om det finns vissa undantag. Jag och grannen Maria, som ligger på topp tre bland favvisgrannarna, hängde ihop under kvällen. Vi har bland annat fyllebestämt att vi ska åka till hennes familjs hus på västkusten i sommar. Så småningom blev det karaeoke. Det blir alltid det nuförtiden. Tur att vi har en 52 tums tv så att man ser vad man sjunger utan glasögon. Jag körde givetvis "Fångad av en stormvind" och så skrek vi en hel del. Framåt tre på natten började festen ebba ut men det fanns några tappra grannar kvar i vårt hus. Jag städade, gjorde varma mackor och bestämde mig sedan för sängång. De sista hade tydligen gått klockan fem. Morgonen efter kvällen före var det lugnt i Långlets by, som sig bör. Bästa svärfar kom dock tidigt och drog upp Stefan för lite snickring. Själv bänkade jag mig i en solstol med mycket vatten och ringde till hela bekantskapskretsen. Efter ett tag ledsande jag, klädde på mig och hoppade på guldiga faran. Skule egentligen ha cyklat till stan och handlat lite, istället svängde jag in en snabbis till svärmor. Vi dack kaffe i solen men kom på att det skulle vara mycket godare med bubblande rosé och jordgubbar. Vi är ganska hanslingskraftiga och hittade så klart en lämplig flaska. Och jordgubbar. Sen satt vi där och sippade hela eftermiddagen, medans karlarna jobbade. Precis så som det ska vara.

På kvällen begav jag och Stefan oss till Wasastugan för att testa deras Cajun-kök. Ingen överdrift att det var supergott. Mätta som få åkte vi sedan hem och skulle se en dvd. Jag har tyvärr märkt ett väldigt kärringaktigt beteende hos mig själv. Så fort filmen sätter igång så slocknar jag. Så även denna gång. Filmen var bra, enligt Stefan.

Igår var det en jobbdag som flöt på smidigt. På kvällen tacos (den gamla 80-talsfavoriten funkar faktiskt fortfarande). Bästa svärmor ringde och frågade om vi ville ha jordgubbspaj som hon gjort. Och gissa om vi ville det. Smakade ljuvligt. Trots sen sänggång så var jag relativt pigg i morse. Bra att börja den här veckan så. Den kommer nämligen bli innehållsrik.

Inga kommentarer: