fredag, april 01, 2011

Halv åtta - behind the scenes

Jag hoppas att ni såg i går. Säsongs- och veckofinalen av Halv åtta hos mig - hos just mig.

Det är på sin plats med en liten "bakom kulisserna" till en av de galnaste veckorna i mitt liv.

Starring (in order of appearance)

Erik "Billy Opel" Morell



Ingrid Härdin



Claes Callman



Och så jag


Så roligt att ha varit med om det här. Första dagen blev jag hämtad vid tretiden på eftermiddagen och vi åkte till Lönnkrogen för att läsa menyn. Visste inte vilka de andra deltagarna var, faktiskt. Efter lång väntan var det dags för mig att göra entré, sist av alla. Gissa om jag blev förvånad när vi stannade utanför Matilda och Tobbes port... känner ju till vilka de bor grannar med så polletten började trilla ner. Himla kul att komma in till Erik, som dessutom är Stefans tremänning.

Dag 2 hemma hos fantastiska Ingrid var det samma upphämtningstid och precis som dagen innan så avslutades kvällen inte förrän vid två. Nästan elva timmars inspelning varje dag... alltså kan ni tänka er hur mycket material det är från början i förhållande till de 22 minuter som visas i TV per dag.

Hemma hos Claes bjöds det på mycket skumpa. Det innan maten, kombinerat med väldigt lite sömn gjorde att den här frun blev lite på kanelen, som en av mina goda vänner uttryckte det. Hahaha. Men kul och gott var det hos Claes.

Så var det grande finale hemma hos mig på torsdagen. Jag hade sovit cirka tre timmar och var verkligen helt slut. Filmteamet anlände åtta på morgonen och åkte hem halv tre på natten. Den dan ni! Hur som helst så hade jag en fantastiskt, men intensiv dag. Känner mig väldigt nöjd över hur jag blev framställd... men konstaterar att det är tur att jag gått ner sex, sju kilo sen det sändes... fru mullig liksom. Det är rätt hemskt att se sig själv faktiskt... men jag tycker att jag skötte mig bra i alla fall.

Så var det final. Jag vågade aldrig tro att jag skulle vinna men det gjorde jag ju. Dessutom med säsongsrekord, vilket jag inte visste förrän i går. Så. Himla. Glad. Och. Stolt.



Deltagarna i all ära men de fantastiska filmteamen gjorde också veckan till den bästa, speciellt kvällsteamet som vi hängde mest med. Här har ni sköningarna som jag gärna skulle vilja träffa igen.





Har fått fantastiska reaktioner efter programmen. Känner mig glad över det. Det har dock varit en anspänning hela den här veckan tycker jag. Många tankar i huvudet så jag känner mig helt slut. I helgen ska jag sova och njuta av min familj.

13 kommentarer:

Pernilla sa...

Jag brukar inte se "Halv åtta hos mig", har kanske sett två avsnitt förut bara. Nu när jag visste att det var från Mora (och att du skulle vara med) så kollade jag såklart.
Det var kul ju!
STORT GRATTIS till vinsten och gud vad fint ni bor! :)
Kram

K sa...

Grattis grattis så skoj att se

Anonym sa...

Grattis till segern! såg otroligt gott ut!
Kram Hanna

Karolina sa...

Förstod att du skulle vinna Fia! Du var verkligen superduktig!!
Nog för att jag vet att du är en mästerfotograf, men dessa kunskaper om matlagning har jag aldrig fått veta!
Stort grattis från mig!
Kram Karolina

Rebecca sa...

Var superkul att se! Man fattar verkligen inte att inspelningarna är så långa. =)

Patrik Larsson sa...

Ni i Mora-gänget var fantastiska och ni såg ut att ha roligast tillsammans av alla den här säsongen. En klockren samling människor. Tack för en bra vecka!

Mvh// Patrik Larsson, Seljum

bytekla sa...

Grattis Sofia, du fantastiska kvinna - ser fram emot framtida "Sofias kulinariska" eller vad ditt matprogram kommer att heta =) Härliga TVminuter denna vecka, förstår att ni kommer halvåtta fler gånger utan TVteam. Njut av en ledig helg!
Kram

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Leif Algotsson sa...

Hej Sofia!
Grattis till segern! Vill också tillägga att du uppenbarligen har dragit ännu en vinst lott..Du måste nog vara en av dom vackraste kvinnor jag sett på väldigt väldigt länge.
Kram från Göteborg

Jennie sa...

Grattis till segern =D!!! De gjorde du bra =D!!!
Mvh Jennie

Cattis sa...

Kul att läsa och se lite bilder bakom kulisserna =) Vårt favoritprogram här oxå...Hela familjen sitter ALLTID bänkade!!!
Grattis till vinsten! Ska prova din jordärtkockspuré!! Bloggar själv ofta om alla kulinariska upplevelser och härliga desserter som avnjuts =)

Sofia sa...

Tack ni alla som tittat och kommenterat :) Det värmer gott i hjärtat. Kram.

Caroline Guth sa...

Grattis till vinsten Sofia! Kollade igenom avsnitten här från London, och jag måste säga att det var bästa veckan någonsin. Vilket jäkla härligt gäng ni verkar vara, och maten sen då? Helvete, så det vattnades i munnen. (Speciellt nu när man bor i ett land där maten är antingen grå elller gul och smakar absolut ingenting.)
Hoppas allt är bra med dig och familjen!