lördag, april 02, 2011

Kärt återseende

En helg har passerat. Tror aldrig jag varit så trött som i fredags så det blev en tidig skön kväll med tempura.



Tempura, I just love it. För er som inte vet så är det en japansk frityrsmet, bland annat innehållandes öl eller bubbelvatten. Jag gick all in i fredags och gjorde tigerräkor, grönsaker och lök i tempuraskal. Serverade med tre olika dippsåser. Gott!

I lördags stack vi till Älvdalen för ett kärt återseende med familjen Zetterman. Alldeles för längesen vi sågs. Första stopp var badhuset där Stella och Agnes, som är nästan på dan ett år yngre, fick bada. Sen åkte vi hem till Zettermans underbara hus på Kattåsen och myste, lagade mat och hade oss. Det trillade in mer folk och barn och vi hade en trevlig afton.

I går kände jag faktiskt lycka över att det var den gråaste dagen på mycket länge. Hela familjen fick en efterlängtad mysdag med mycket säng- och soffhäng. Det behövde vi alla. Jag slog också till med att laga middag och lunch för många dagar framöver. Så skönt att bara ta fram och värma när vardagarna är ett pussel av jobb och träning. Då vill vi ägna absolut all tid till Stella och inte till matlagning. Godast av rätterna blev den baconlindade köttfärslimpan med äppelgräddsås och kalvfrikadellerna i tomatsås. Det sistnämnda fick lillfröken till middag och hon har aldrig ätit så mycket i hela sitt liv. Det känns bra i mammahjärtat.

I dag jobbar jag på och funderar lite över varför folk kan vara så missunnsamma. Som ni säkert förstår så svider det i vissas ögon när man är med i Halv åtta. Och vinner man dessutom och slår säsongsrekord då är man ett riktigt offer för jantelagen, även fast jag aldrig ser mig som ett offer. Konstigt också att vissa som man trodde var ens vänner inte kan besvära sig ett grattis. Det är ju av sina vänner man vill ha det allra mest.

Mer positivt är att jag fått rapporter från systemet i Älvis som säljer dammsamlaren hjortronlikör som aldrig förr. Och när Stefan handlade på Ica igår så meddelade en tjej i kassan att övriga ingredienser till efterrätten sålt riktigt bra. Sånt är kul.

Nu ska jag äta en av mina absoluta favortisoppor, den med spenat och ägghalvor. Galet underskattad. Galet god. Galet nyttig.

10 kommentarer:

Jenny sa...

Stort grattis! Det var väldigt roligt att se! Kram.
Tala om för dina vänner att du behöver dem i vått liksom i torrt, en del är så uppslukade av sitt eget. Oriktade förmaningar hjälper nog föga. För övrigt kan jag säga att jag förlorat vänner, men vunnit andra, det är livets gång! Hellre få nära vänner än en drös bekanta. Grattis igen!

Madelene sa...

Du var grym. Googlade och hittade din blogg, gillade allt du gjorde! Och vad fint hus du har.

Leijons sa...

hej såg halv 8 hos mig och blev helt galen förälskad i eran matta under matsalsbordet. jag har letat som en tok efter en sådan, vad kommer den ifrån !! grattis till segern förresten. mch Linda

Karin sa...

Stort grattis även från mig! Jag kollade ikapp veckans tv igår och då stod du såklart längst upp på listan! Mycket härligt var det, men det förstod jag ju redan innan att det skulle vara...
pusspuss.

Anonym sa...

Missunnsamhet och avundsjuka drabbar alla som bloggar eller på annat sätt är offentliga, enda sättet att komma undan är att sluta synas och vara en grå mus... och det vore väldigt trist för dej, men givetvis oxo för alla som följer bloggen och gillade dej i HalvÅtta. Och det gjorde nog majoriteten av tittarna! Lägg så lite energi som möjligt på de andra.

Therese♥ sa...

Jag förstår verkligen att dom säljer dessa ingredienser som aldrig förr :) Ska självklart också vara en av dem som testar denna efterätt!

Anonym sa...

Skit i alla som inte unnar dig vinsten i Halv åtta, du rockar ju helt enkelt!

Kram Maria Lekander

Nina sa...

Skit i dem som är bittra och avundsjuka och ta åt dig av oss som tyckte du var grym i rutan!
Rocky har frågat varje dag sedan programmet om vi ska åka och hälsa på Fia & Stella :)
Kram

Katarina sa...

Hej, såg också halv åtta hos mig! Du var grym, grattis till segern! Jag googlade också och hittade hit! Skulle vilja se mer av ditt vackra hem! Precis i min smak! Katarina från Gävle

Marina sa...

Appropå jantelagen - insändaren i tidningen om Eriks keps tog också något slags pris.. Hoppas Stella kryar på sig fort.