tisdag, mars 01, 2011

Privat sjukvård eller inte?

Förra veckan var jag ju hos tandis. Jag har endast varit på en tandläkarmottagning i mitt liv tidigare, Folktandvården i byn jag kommer ifrån. Förra veckan var det premiär på ett nytt ställe, hos en privat mottagning. Min kära man har varit med och renoverat det här stället och hade skvallrat om att det var riktigt fräscht. Och mycket riktigt så var det riktigt fräscht och snyggt. Kändes liksom lyxigt att komma dit. Personalen var sprudlande glada och jag fick världens härligaste tandhygienist. Undersökningsrummet var vitt, det satt en TV i taket som man kunde titta på medan hon undersökte. När det var dags för den sedvanliga tandstensbortagningen så tog hon fram en liten maskin som lät lite grann men i övrigt inte var ett dugg obehaglig. Till skillnad då från de tidigare manuella bortagningarna när det känns som om de ska dra ur tänderna på en. Det var en så positiv upplevelse hela besöket och jag ska skriva in hela lilla familjen på denna mottagning.

De gånger jag varit i kontakt med privat sjukvård så har jag blivit överväldigad. Som när jag var med mamma till en privatläkare i Uppsala i höstas. Så. Himla. Proffsiga. Och det är fräscht och snyggt och härligt. Kunde jag, det vill säga om det fanns privat sjukvård där vi bor, så skulle jag välja det. Glasklart att jag skulle. Och jag skulle gärna betala lite mer än vad den offentliga kostar.

Så, vad tycker ni?

9 kommentarer:

Emelie Langer sa...

Jag håller helt med. Jag har gått i några år hos privat tandhygenist 2 ggr/år. Funkar hur bra som helst.
Trevligt bemött och ingen som stressar.
Mycket trevligare lokaler också!

Jannice sa...

Jag håller också med! Jag tycker att det är så jäkla obehagligt att gå till både läkare och tandläkare så jag betalar hellre mer för att piffa till den upplevelsen lite. Jag tycker också att det borde ge en kick till offentlig vård att bli mer serviceinriktade.

Anonym sa...

Eftersom det kostar mer med privat sjukvård/tandvård som kan man nästan vänta sig högre klass. Jag tror att de flesta skulle välja privatvård men att det är pengarna som styr. Så kort sagt blir det en klassfråga. Jag tycker också att offentlig vård borde vara mer serviceinriktad men förstår att det är en omöjlighet eftersom dem skär ner resurserna hela tiden.

Anonym sa...

De rika får det bästa och dom fattiga får det sämsta. Ja, men det är väl bra. Och bra för dom som kan välja och vraka vilken vård dom vill ha. Ibland kan ju dom med pengar kanske göra ett studiebesök i verkligheten och se hur det är att leva med lite pengar. Om vi betalade mera skatt så kanske alla hade haft råd med bättre sjukvård, skolor, omsorg mm.

Anonym sa...

Jag arbetar själv i den offentliga vården,och jag ser att ni alla efterlyser mer serviceinriktad personal där, vi är många som försöker leva upp till det men vi får ingen motivation till det från våra chefer el org, de är ombeda att ta rollen som chef då de kommer tidigare från golvet och har vart där längst...= din tur inga frågor om kompetens ställs, dagligen får man bevis för att man är bara att byta ut, de som går till arbetet och bemöter patienter på ett dåligt sätt är det ingen som gör något åt så efter år av försök att göra ett kanon jobb för patienten och anhöriga börjar man tappa suget... För visst vill eller iaf borde alla vilja gå hem från jobbet å tänka att idag gjorde jag ett bra jobb med allt vad det innebär... Som sjuksköterska får du 20500 kr i månaden det första året (samma lön som undersköterska, gymnasiekompetens), det med en fil kand i vårvetenskap och enormt ansvar, efter fem år ca 23500 kr... Allt detta med individuell lönesättning...

Linnea sa...

Jag håller fullständigt med dig Fia! Jag var hos privat kvinnoklinik när jag väntade Ronja och jämför man det med tex BB eller när jag var och gjorde cellprov här om veckan i en av landstingets lokaler så är det som himmel & helvete! =)Landstingets lokaler är ju deprimerande! När det gäller ekonomin och lönesättningen som några har skrivit om så ska ni SJÄLVKLART ha mer betalt! Men med fler aktörer på marknaden så gör det att lönerna höjs i framtiden,Ingen jobbar väl som helig samarit (Om man inte är miljonär =).) och kan man då få mer betalt som privat anställd så väljer man väl hellre det? och hur ska de då få tag i personal i framtiden? Kram Linnea

Lena sa...

Men man åker väl inte till tandläkaren för att titta på tv??!! Har man verkligen lust att betala extra för tv och vita väggar....tandvärk gör väl lika ont oavsett miljö, och en dålig tandläkare blir inte bättre i vacker miljö än en bra tandläkare i mindre vacker miljö. Man kan inte dra alla inom folktandvården över en kam.

Anonym sa...

Jag jobbar själv inom sjukvården och jag blir faktiskt lite ledsen över att gång på gång på gång få höra att den offentliga vården är dålig etc. Jag förstår att när man säger så inte menar alla och all sjukvård, men det är ändå påfrestande i längden. Jag kämpar till 100% för att se till att alla patienter jag träffar ska få en positiv upplevelse av sjukvården oh den bästa vården.
Men det är sällan vi får höra något positivt. Landstinget har inga pengar och det får vi som personal sota för.
Det går ju kanske inte heller att göra den offentliga sjukvården dyrare för då skulle tex pensionärerna som behöver den mest, knappt ha råd att söka sjukvård. Har man pengarna så är det ju självklart att söka privat sjukvård, det är mindre köer och säkert en bättre upplevelse. Men jag tvekar på att personalen är bättre, möjligen högre avlönade och lite gladare för det.

Nina S sa...

Privat tandläkare och privat mödrahälsovård är vad jag har prövat på och det är helt klart bättre än de offentliga mottagningarna.Har även varit på offentliga innan, men bytte till privat klinik. Men ett problem med privat sjukvård är ju att det då ibland kan bli lite dyrare, vilket plånboken inte alltid tillåter, tyvärr!