onsdag, mars 09, 2011

Matt

Ibland så blir jag bara helt matt. Så känner jag nu, av en massa anledningar.

Läser igenom kommentarerna om privat sjukvård. Är så jävla less på den här rika/fattiga-grejen som så klart blir en politiskt diskussion. Det behöver inte vara en klassfråga, faktiskt. Jag har det så pass gott ställt att jag kan välja privat sjukvård med eller utan TV i taket (som om det var därför jag gick dit) och jag tänker fan inte skämmas för det. Eller för den delen utpekas som en människa utan empati, för det har jag massor. Jag klankar heller inte ner på de systrar eller doktorer som finns inom den offentliga vården för jag vet att ni allra flesta är fantastiska. Det var liksom inte det som var grejen.

Sen känner jag mig matt på alla som ska försvara kamphundar i tid och otid. Skrev häromdagen ett mycket intressant inlägg på Fejjan med anledning av att en nyinflyttad pitbull i byn anfallit en annan hund. Någon hade satt upp en lustig skylt och det skrattade jag åt, samtidigt som jag konstaterade att jag inte vill ha anfallande hundar där jag bor, oavsett ras. Genast pekat man ut som nån slags hundrasist. Jag är den största djurälskaren som går i ett par högklackat och klandrar så klart inte hunden i sig utan ägaren. Den största frågan är nog varför man inte kan köpa en annan typ av hund?

Sen blir jag matt när vuxna beter sig som dagisbarn men det tänker jag inte skriva om här.

Och så snöar det, fan vad matt jag blir.

Vidare så känner jag mig också matt rent fysiskt. Trött, utarbetad. Ska köra en tidig hemgång från jobbet och åka till gymmet så är jag nog inte lika matt sen.

Mest av allt så är jag nog matt över att jag ens orkade skriva det här otroligt negativa inlägget.

3 kommentarer:

Anna sa...

Sofia! Ibland får man vara lite negativ! Blåsa ur luften lite! Det är alltid roligt att gå in och läsa din blogg och andras kommentarer på det du skrivit, du tar upp saker ingen annan vill, orkar, VÅGAR... ta upp eller som kan vara infekterade på vissa sätt! Det känns så osvensk (på ett bra vis)och lite friskt tycker jag. Jag delar inte alltid din åsikt men man får sig en tankeställare, och hur svårt är det inte att till fullo skiva vad man menar i text! Jag tycker du är super bra! Ha en mysig kväll! Förresten vilket datum var det du dyker upp i rutan för halv åtta hos mig?

Jennie sa...

Kikar in emellanåt.Din blogg är rolig att läsa.Speciellt när du tar upp ämnen som sätter lite fart på folk =)Men det där med kamphundar håller jag inte riktigt med om.Alla med kunskap om hundar vet att renrasiga "kamphundar" faktiskt inte biter oftare än andra vovvar.I typ 99% av fallen så ÄR det faktiskt blandrashundar,inte renrasiga kampvovvar.Inte för att blandraser är farligare än andra hundar,men för att oseriösa hundägare har lättare att komma över blandrashundar.
Själv är jag ägare till en golden retriver.Världens snällaste familjehund enligt mig.Men om man tittar på dom renrasiga vovvarna finns tex.golden retriever med som en av dom ledande i "bitligan".

Mvh Jennie

Jennie sa...

...........kanske ska tillägga att jag själv fått en hund ihjälbiten för några år sen.Min mamma var hundvakt åt mig och var ute på promenad med min hund när en lös blandrashund attackerade.Min hund blev biten så illa att magen sprack,lungorna punkterades och tarmarna rann ut. Även i det fallet handlade det om en blandrashund som hamnat i orätta händer.En blandrashund är billig och desto billigare hund,desto fler hundar hamnar i orätta händer.Så det handlar inte om att välja en annan ras som du skriver.Det handlar om att få stopp på att hundar hamnar i orätta händer.Så själv kan jag istället bli lite matt på människor som skyller allt på kamphundar.ALLA hundar kan bli farliga i orätta händer.
Förstår att du inte vill ha attackerande hundar i närheten av där du bor.Det vill ingen.Ingen ska heller finna sig i det.

Ha en bra dag!