onsdag, februari 23, 2011

Gemensam ekonomi?

Det är kul när det blir lite debatt här inne så jag tänkte ta upp en grej som jag ofta diskuterar med vänner och bekanta: Gemensam ekonomi eller separerad... förutsatt då att man bor ihop.

För mig är det fullständigt självklart: gemensam. Väljer man att dela livet så tycker jag att man ska dela ekonomi. Allra, allra helst när man har barn. Man skapar ett nytt liv med bådas kött och blod men man kan inte dela en så trivial sak som pengar? Come on! Blir både irriterad och förvånad när jag hör om par med barn där mamman är hemma och lever på sin föräldrapeng som ska täcka hennes kostnader och ibland även barnens, medan pappan jobbar fullt och har betydligt mycket mer pengar = Orättvist!

För mig skulle det inte spela någon roll om vi skulle tjäna väldigt olika, om till exempel jag skulle tjäna mycket mer - jag skulle ändå dela allt med Stefan. Nu har vi liknande inkomst plus bonusar några gånger per år, som vi båda gläds åt och bestämmer vad vi ska lägga på för kul eller mindre kul. Sen shoppar jag betydligt mer, naturligtvis, men när Stefan väl shoppar loss så går det betydligt mer cash. Och visst diskuterar vi det ibland, helst när jag kommer hem med påsar, men jag tar hellre den diskussionen än håller på och räknar ut vad var och en ska betala och när.

Har man barn, hus och bil så är det självklart att ha gemensam ekonomi. Eller vad tycker Du?

27 kommentarer:

Pernilla sa...

Jag håller med! :)

Pernilla sa...

Jag undrar vad du har gått för utbildning och vad du gör på ditt jobb?
Du behöver inte svara om du inte vill :)

Therese♥ sa...

ABSOLUT gemensam ekonomi, har alltid haft! Sen vi flyttade ihop. Nåt annat vore otänkbart. Bra debattämne! Tror det är många som faktiskt har åsikter om detta.

Anonym sa...

Håller med till fullo!!!!!!!

Sofia sa...

Kuuuul med era åsikter.

Pernilla: Visst svarar jag på det. Jag läste journalistik på gymnasiet och började jobba som reporter som 17-åring och har gjort sedan dess, de senaste fem åren på heltid. Jag har också läst diverse kurser och skulle, om jag fick ändan ur och kompletterade ett par grejer, kunna plocka ut en fil. kand. examen från Uppsala Universitet. Jag har läst mycket retorik samt religionsvetenskap, beteendevetenskap och sociologi. Planen var att ta en magisterexamen i journalistik (vilket skulle kräva ett år till på Universitet) men så hamnade jag i Mora en sväng... fick ett kul jobb och träffade en kärlek. Så här är jag nu. Tanken finns att börja läsa lite snart igen för att få lite nya idéer och kunskaper.

På jobbet då. Som redaktör har jag den övergripande kollen på den norra editionen av vår tidning. Det ska planeras, både kort- och långsiktigt och - allra mest - så gör jag en massa kul reportage, artiklar, porträtt och så vidare. Det är det roligaste och det är därför jag valt det här yrket.

Förutom det så gör jag en del frilansuppdrag, främst åt företag som behöver hjälp med kundtidningar, broschyrer, pressreleaser och annan text. Det är också jättekul!

Hoppas det svaret gav dig svar :)

Pernilla sa...

Tack! Det var svar på det jag ville veta :)
Det låter som att du har ett roligt och givande jobb! :)

C sa...

Delad ekonomi, inget att diskutera ens tycker jag...

Kan man säga att det är mest tjejer som har minst pengar och tvingas leva på dem? Och mest killar som har mer pengar och lever loppan på dem? Eller är det så att det finns killar som "tvingas" leva på sin föräldrapeng, a-kassa, dåliga lön eller liknande, lika mycket som det finns tjejer som gör det?

Anledningen till att jag tar upp detta, är det att jag har en bild av att många tjejer är "mesiga" i sina förhållanden och inte varken säger ifrån eller uttrycker sin egna åsikt...eller sin rätt! Men jag kan ha fel. En fördom från min sida kanske :)

Sofia sa...

C: Håller helt och fullt med. Tror också att det oftast är tjejerna som blir de som får det tomt i plånkan. Och ja - tycker att alldeles för många inte säger ifrån. I allt från ekonomi till att killarna tydligen har mer rätt att ränna på krogen, hålla på med fritidssysselsättningar och sport etc. Jag skulle aldrig någonsin tolerera det. Det ska vara på samma villkor. Allt.

Jennie sa...

Gemensam.Absolut! Våra slantar går in på samma konto =)

Nina sa...

Får känslan att delad ekonomi bidrar med mitt är mitt och ditt är ditt. Här kör vi mer på vi-känsla och har gemensam. :)

Nina sa...

ska inte stå delad utan separerad.

Nina sa...

lr kanske inte? Är inte delad och separat ekonomi samma?
Nu blir jag snurrig. Gemensam lr delad brukar man väl säga? Skit samma, du förstår vad jag menar :)

Anonym sa...

Mycket intressant ämne som jag ofta funderar över sedan jag flyttat hem till Sverige och med fasa ser hur mina "fattiga" väninnor som inte har gemensam ekonomi med sin sambo/make har det. Det är viktigt att uppmärksamma att många kvinnor missgynnas ekonomisk p.g.a mamma ledighet samt att många sedan väljer att jobba en lägre procent för att kunna finnas till hands för familjen och sina barn (något även mannen i familjen gynnas av)vilket gör att kvinnor har färre ATP poäng, lägre tjänstepensioner etc. Jag har försökt att ta upp detta ämne med ett antal väninnor som lever i förhållanden där mannen har det bättre ställt, men blir oftast bemött med ilska över att jag lägger mej i. Personligen tycker jag att det är fruktansvärt att detta förekommer i Sverige som förväntas vara ett prototypland för ett modernt och jämnställt samhälle. Kanske är det så tragiskt att vi kvinnor i vår strävan efter jämnställdhet insisterar på att kunna betala för oss själva, då det kanske skulle kunna uppfattas som ojämnställdhet att be mannen i sitt liv att dela med sig....vem vet.

Bra blogg-inlägg! Keep up the good work.

Mvh. MK

Therese♥ sa...

Roligt att få läsa om din utbildning- låter väldigt spännande. Religionsvetenskap har jag också funderat på. Sjukt intressant!

LaCatte sa...

Å då ska jag propagera för separerad ekonomi! Jag tjänar mina pengar och han sina. Vi delar på det som är gemensamt (gemensamma räkningar, mat osv)
Varför?
Jo, hans intresse kostar en massa pengar, och det vill inte jag att "våra" pengar ska gå till. Och han vill nog inte lägga pengar på hemmet och böcker i samma utsträckning som jag vill! Vi tjänar ungefär lika mycket i dagsläget, mina barn är stora (dvs de sköter sina egna inköp av kläder mm). Vi har inga gemensamma barn, han har en dotter som bor växelvis hos oss. Det är en lösning som vi båda är nöjda med.

Anonym sa...

Jag håller med till fullo!

Kram från Maria Lekander

Maria sa...

Håller med dig, SJÄLVKLART delad!

Anonym sa...

Jag tycker båda alternativen är upp till en själv. Delad ekonomi behöver verkligen inte handla om att kvinnan är mesig.Min man och jag har varit hemma precis lika mycket med våra barn, d.v.s föräldraledig. Vi har delad ekonomi.Räkningarna som vi har(hyra,el,telefon o.s.v) betalas med vårat"huskonto" dit pengar dras från våra konton varje månad. Från min mans konto dras det mer pengar i och med att han tjänar mer.Vi ser aldrig detta, vilket betyder att vi inte ens tänker på det. Jag har pengar över på mitt konto och han på sitt, och i slutändan är det lika mycket. Vi tycker det är bra.Jag slipper gå till honom och resonera om vad pengarna ska gå till, jag bestämmer själv.Det kallar jag att inte vara beroende av vad min man tycker. Han kan fnysa åt mina shoppingkassar hur mycket han vill. Jag bryr mig inte:)För säga vad man vill, diskussionen om ekonomi finns inte hos oss.//Sussi

Johanna.S sa...

Håller på gemensam, men nu när jag tänker efter, så har faktiskt inte vi gemensam helt, vi sätter in en viss summa var på ett servicekonto, där alla gemensamma räkningar och lånet betalas. Men typ som våra skoterförsäkringar, tidningsprenumerationer och mobiltelefoner osv betalar vi separat. Då är det ju upp till oss själva hur mycket vi vill spendera på det. Vi har haft det så här nu i 6 år och det har funkat, inget tjafs. Såklart nu när jag går hemma på fp, så blir det ju P som får stå för det mesta när det gäller att tanka blien, äta ute, resor och sånt, då han tjänar mer. Vi kör nog på så här så länge det funkar, och inte känns orättvist på något sätt.

Karin sa...

Vi har precis som Sussi och Johanna..Alla är gla å nöjda.
Det finns nog tusentals olika lösningar på det här med gem ekonomi..Bara det funkar för sig själv och sin egen lilla familj.
Inte bara svart eller vitt:)
Kram Karin

Camilla sa...

Jag tycker inte att det är så självklart att ha gemensam ekonomi trots att man bor ihop.
Vi har ett gemensamt konto där lån, amorteringar och övriga gemensamma avgifter dras varje månad.
Vad man sedan gör med resten av lönen är upp till var och en. Nu tjänar jag mer än min sambo men då står jag för mer gemensamma nöjen och matkostnader.

Det funkar finemang för oss och vi shoppar båda två med gott samvete :)

Får se hur det blir när familjen utökas :)

Anonym sa...

Det skulle vara mer intressant att diskutera jämställdhet I HEMMET. Vem gör vad? Gör den ena mer eller mindre? Betraktas tvätta bilen detsamma som att städa. Samtidigt är det inte bra att fundera för mycket på det....//Sussi

Anonym sa...

Jag har inte delad ekonomi med min sambo. Men vi har pratat om det. Men om man har barn ihop sa ar det sjalvklart, eller?

Johanna.S sa...

Ja jämnställdhet i hemmet hade kunnat varit en intressant diskution. Fundera på ett sånt inlägg Fia :-)

Anonym sa...

bara man tjänar på det ska man ha gemensam ekonomi!

Marika sa...

Detta är verkligen ett intressant ämne som intresserar många! Bra ide! :-)
Precis som någon skrivit tidigare har vi ett gemensamt konto för gemensamma utgifter, sen får var och en göra vad man vill med det som blir kvar.Det fungerar utmärkt för oss! Sen tror jag "vi-känslan" skapas av mycket annat.Jag tjänar mer än min sambo då tycker jag att det är självklart att jag står för nöjen, restaurangbesök etc. Denna månaden får min sambo ut väldigt lite pengar pga sjukdom då betalar jag mer,det ser jag som en självklarhet! Lika mycket som det är självklart att jag får göra vad jag vill med mina pengar å han med sina!
Kanske resonerar annorlunda om vi blir fler i familjen. :-)
Men ens åsikter speglas ofta av erfarenheter.
T.ex om en förälder dör å arvet är relativt stort. Hur resonerar man då? Skall det delas?
I dagsläget skulle inte jag vilja det. Å det gäller naturligtvis åt båda hållen!
Men som sagt,om vi blir fler kanske jag resonerar annorlunda.
Man ska aldrig vara sämre än att man kan ändra sig!
Instämmer att det finns mycket att säga om jämställdhet!
Tack för en givande blogg! <3

Lotta sa...

Sofia jag gillar dina debatter,fler sånt :-). Vi har gemensam ekonomi och det är en självklarhet för oss men funkar separat ekonomi eller vad det heter för andra så är det ju bra . Hoppas du och familjen mår bra! :) kram Lotta