måndag, februari 14, 2011

Fjällhelg

Till skillnad från förras helgen så kan jag efter denna säga "Det är hälsosamt och stärkande i fjällen". Och så skönt och trevligt också. Åkte upp i fredags och checkade direkt in på Experium. Jösses vad vår lilla tjej älskar att bada. Vi åkte vattenrutschkana och lillan tjöt av skratt och skrek "upp, upp" direkt efter att vi åkt. Så det var bara att gå upp igen och åka ner.

Vid middagstid anlände vi till den urmysiga stugan som ligger i Lindvallen. Svens syster Anna och hennes sambo Peter var redan på plats. Vi eldade brasa, åt gott och skrattade mycket innan göteborgarna äntligen kom fram.

I lördags var det sånt där magiskt väder. Inte ett moln på himlen, 10 minus, friskt och skönt. Vi åkte till östra sidan av Tandådalen och satte på längdskidorna. Stella fick åka skidpulka bakom sin pappa. Och det tyckte hon var världsklass.




Vi fick en riktigt trevlig tur genom skogen till Lindalens fäbod som var vårt mål. Där åt vi våfflor med hjortronsylt och njöt en massa av den fantastiska atmosfären. Sen gick turen tillbaka. Totalt blev det nio kilometer och det är väl piece of cake men min kära svägerska ska ha cred. Hon är nämligen i vecka 35 och åkte nästan en mil längdskidor. Jag skulle ha velat se mig själv åka i vecka 35, haha.

Tre fina tjejer; Anna, Stella och Therese.



Även om man åker pulka så behöver man våffelpaus.



Stella och sin faster/gudmor Therese. Snart kommer lillkusinen ut och vi längtar.



Lördag kväll lagade vi trerätters i lag om två. Jag och Sven var huvudrättansvariga och kokade ihop en riktigt god saffransdoftande fisk- och skaldjursgryta och vitlöksbröd till det. Förutom det så åt vi gåslever med chilimarmelad som aptitretare, färska rödbetor med chévre och kanderade valnötter till föris och semifreddo till efterrätt. Paltkoma, japp! Tur att vi åkt skidor på dan.

I går passade Therese och Sven Stella och vi barnlediga passade på att ge oss ut i slalombackarna. Det var längesen nu och det var så jädra kul alltså. Finväder och riktigt bra pister. Så kul och roligt att göra nåt tillsammans. Efter några åk i Tandådalen tog vi transportliften till Hundfjället och åt en god lunch i Toppstugan där.

Hemma i stugan igen bestämde sig pappan i familjen för att han och Stella skulle stanna kvar. Jag som skulle jobba fick åka hem själv medan de andra två tar bussen hem i dag. På vägen hem passade jag på att hälsa på min fina kompis Linda som är destinationschef för Tandådalen och Hundfjället.

Så var det måndag igen. Känner mig på g men är irriterande snuvig. Ska luncha med Jennie snart och det ska bli riktigt trevligt. I dag börjar också en åtstramning. Två veckor i Thailand, festhelg i Idre, myshelg i Sälen med mycket gott. Nu blir det hälsosamt och begränsat med kolhydrater. Hade sett fram emot löpbandet i kväll men tror att förkylningen stoppar mig. Fan! Är så taggad att komma igång med träningen. Funderar på att köpa några PT-timmar så att jag kommer in i styrketräningen, det är ju så urbota tråkigt.

I veckan väntar en hel del kul, men mer om det senare.

2 kommentarer:

Therese♥ sa...

Tittar in. Fina bilder, både från vinterland och ett härligt Thailand.
Nu väntar jag med spänning på att få se lite dalafolk i halv 8 hos mej. Jag gissar att du vann ;)

NinaS sa...

Läser detta inlägg & blir glad & inspirerad! Skulle behöva lite mer sånt i liver känner jag. Ni ser ut att ha haft en riktigt härlig helg! Och jag är grymt imponerad av Therese...