tisdag, november 30, 2010

Gillar amaryllis

Känner mig mör. Ska börja med att ge lite cred till er ensamstående därute. Har haft en väldigt intensiv dag med Solstrålen. Mycket skratt, bus och lek. Lite bad, lite matbråk, lite trots men så klart en massa kärlek. Stefan har varit borta sen sju (då vi sov, vi kliver vanligtvis upp vid halv nio) och han kommer hem sent, sent. Så, en heldag jag och Stella utan aktiviteter annat än de inom hemmets fyra väggar. Jag är helt slut. När jag lagt hjärtat var det som att musten gick ur mig och jag ägnar en tanke åt alla ensamstående som kanske dessutom har fler barn än ett som dessutom kanske inte är lika lätta att ha å göra med som Stella. Cred till er.

Hade ett litet Stellabreak på en timme när mamma kom hit. Då svirade jag om till träningskläder och åkte och sprang i fyrtio minuter. Så. Jävla. Skönt. Jag älskar detta löpband.

Har tänkt på en grej, vad ett liten dotter, en familj, ett eget fantastiskt hus och en man med släkt kan göra med en. Tidigare hatade jag nämligen julen och tyckte att det var ett duktigt överreklamerat jippo. Därför åkte vi oftast utomlands över jul och jag tyckte att det var så skönt. Nu ligger det ju något i uttrycket att "när fan blir gammal blir han religös". Nu är jag inte religiös, trots 60 poäng i religionsvetenskap och religionsbeteendevetenskap vid Uppsala Universitet, och jag är ingen fan heller men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag gillar julen helt enkelt och har blivit sådär töntig som jag föraktade andra för tidigare. Jag...

... bakade lussebullar redan i mitten av november.

... satte upp stakar och stjärnor och annat jultjafs redan innan första advent (känn på den).

... har redan börjat planera julmaten.

.. har redan börjat planera julklappar.

... kommer på mig själv att längta till julafton av den enda anledning att det är just julafton (grötfrukost, Kalle, för mycket käk, paket och tomte).

Mest av alla julprylar stakar och stjärnor och Gud vet vad som drar upp elräkningen ännu mer här hemma så älskar jag just nu något som simpelt som mina två jätteamaryllis. De inhandlades på Hötorget i söndags innan hemfärd och är bara så vackra. Det enda jag skulle vilja ha med mig från Stockholm hem är Hötorget och Hötorgshallen. Resten får vara kvar, Tänk att ha det mat- och blomsterutbudet varje dag?

Nu ska jag sätta mig i soffan med en kopp te (inte med julsmak) och kolla på den här amaryllisen.


1 kommentar:

Therese♥ sa...

Haha :) Jag har köpt te med jul smak... Inte heller varit nån fantast av detta "jippo", men med barnen blir det annorlunda. Så himlans mysigt.
Ha en trevlig kväll.