torsdag, juli 22, 2010

Dyngkåt och hur helig som helst

Önskar att jag komponerat rubriken själv men det har jag inte. Nej det är Mia Skäringers titel på hennes helt fantastiska bok. Jag är i bokkoma, ni vet sådär som man blir när man fastnar i något riktigt bra. Sorgligt nog är det roliga snart över, för boken är slut om ett par sidor.

Annars då? Jo, man blir ju lite småseg av att lägga sig kvart över tre och stiga upp kvart över sju. Men det är ju självförvållat och dessutom värt det. Det var så värt att yra på Orsayra i går. Och det är så värt att gå upp med min älskade dotter. Alla dar. I går åt vi gomiddag hos familjen Knutsson och drog senare vidare ut på yran. Som vanligt (i yrsammanhang) avslutade vi på hotellet. Det är lite både och på dessa ställen. Det är vansinnigt roligt att träffa gamla vänner och bekanta. Men det är också lite tragiskt. Jag orkar inte förklarar vad jag tänker nu, kanske blir det en annan gång.

Efter fyra timmars sömn blev det en mysdag för mig och Stellis, och det har hon ju inget emot. Vi har hängt i säng och soffa och läst Gräshoppan Greta hur många gånger som helst. Stella älskar Gräshoppan Greta. Förut var Miffy favoriten men det pendlar. Det handlar alltså om böcker och jag är helt övertygad om att det är bra att läsa för barn från det att de är riktigt små. Dessutom så tjuter Stella av skratt varje gång vi plockar upp boken och samma reaktion blir det när vi vänder blad så hon gillar´t. Allra, allra roligast just nu är dock när den här morsan stoppar någon av hennes leksaker i munnen. Gullungen bjuder på bebisasgarv och jag får tårar i ögonen av lycka. Det är värt att ha Gräshoppan Greta i munnen för en sån känsla. Lovar.

Det finns många bra saker med min nyblivna man. Nu tänker jag berätta om en mer ytlig sådan. Jag behöver nästan bara andas över något jag vill ha så fixar han det. Jag andas glassmaskin. Stefan köper glassmaskin. Jag andas om att jag vill ha en ny stavmixer. Dagen efter ligger en ny sådan i mitt kök. Jag andas om att jag kanske ska köpa en iPod och jag får en rosa. Jag andas i förbifarten om att jag måste fixa mina fötter. Han bokar tid för fotvård åt mig. Det ni!
Häromdagen andades jag "Snabba cash". Jag har läst boken, gillade den, och nu vill jag så klart se filmen. Dagen efter (igår) landade ett fodral med ursnygga Joel Kinnarman i min hand. En köpefilm, dessutom. Det brukar vi inte köpa, film alltså. Kanske är han less på att hyra sedan han lämnade tillbaka Absolute Summer Hits i måndag? Vad vet jag.

Vill tillägga att jag ofta försöker andas om att jag behöver både det ena och det andra klädesplagget. Klänningar. Jackor. Skor. Toppar. Men nej, de andningarna går inte fram som de gör med prylar. Hihihi.

Nu ska jag leta reda på maken, som i vanlig ordning har fastnat någonstans på gården/i huset. Makarna Jemthans ska ha filmmys.

5 kommentarer:

Therese♥ sa...

Kikar in då jag såg din rubrik på en annan blogg =) Har även jag bara några sidor kvar i denna underbara bok. Vill inte att den ska sluta. Fantastisk bok, fantastisk Mia!

K sa...

Får jag låna Dyngkåtboken?
Hörs senare..nu ska jag köpa hus!Kram

Maria sa...

Vad är det för typ av bok?

knuttan sa...

haha fian min fia de finns mkt värt att kommentera men jag bara älskar att han lämnat tillbaka summer hits,,kommer förbi o tar resten live..puss o go natt

Anna sa...

´har faktiskt också precis läst klart Mia strålande bok! och ska jag erkänna så är jag en sådan där som går helt efter utseende och titel när jag väljer bok och denna gick man bara inte förbi..