fredag, maj 02, 2008

Nu stannar vi inne

Varför händer allt oss? Valborg började trevligt med grillning och vin för oss äldre och lek för de yngre. Ulrika och Micke har värsta festladan som lämpar sig väldigt bra för socialt umgänge. Där höll vi hus tills det var dags att gå ner till majkase vid älven. Hittills allt lugnt. När det brunnit ett tag och folk bröjat droppa av kom jag och Johan på att vi var sugna på vin. Vin fanns men ingen korkskruvsöppnare. Vi kom då på den briljanta idén att be Stefan öppna flaskan genom att slå av korken mot bryggan. Så här i efterhand förstår jag inte riktigt vad vi tänkte.. för även om han fått upp den så hade det väl knappast gått att dricka ur en sönderslagen flaska. Nåja. Stefan ställde naturligtvis upp och slog av flaskan. Det gick bra om det inte vore så att en glasbit från det som slogs av studsade upp i ansiktet på honom. Då kom det blod, mycket blod. Så mycket att jag blev rädd. Ambulansen hade väntetid och taxi ville inte hämta en blodig. Som tur är kom två snälla och körde oss till akuten. Där var det full rulle. Dels så hade något fyllepucko kört in i enhop människor med fyrhjuling i Älvdalen och dels så körde både ambulans och polis skyttetrafik mellan akuten och alla fjortisfester. Mitt i alltihopa kom vi och fick vänta, och vänta, och vänta. Fyra timmar och sju stygn senare kunde vi åka hem. Nu har min stackars prins ett stort vitt plåster på kinden och stygn som ska tas om fem dagar. Sen väntar kirurgtejp i några månader, "om vi vill ha det snyggt", som doktorn sa. Och jo det vill vi ju.

Vad har vi lärt oss den här veckan:
Inte cykla in i varandra
Inte öppna vinflaskor mot bryggor

Ikväll håller vi oss på gården, i förebyggande syfte. Granngrillning med Maria, Per och förmodligen Jimmy står på tapeten. Längesen, ska bli skoj! Dessutom måste vi fira Marias tenta. Och kanske spela deras roliga dvd-TP.

Nu ska jag jobba av lite, springa en vända, handla en vända och sen gå på helg - igen. Man blir helt dagvill av de här röda dagarna mitt i veckan.

Inga kommentarer: