tisdag, maj 13, 2008

Härligt i Göteborg



Göteborg. Sommarvärme. Shopping. Trevligt umgänge. God mat. Klippor med saltstänk från havet. Rosé. Där har man receptet på en jävligt bra helg. Efter att ha sovit alldels för lite i fredags natt drog vi mot Götet. Jag var utvecklingsstördstrött (favorituttryck). Valde vägen över Karlstad och stannade till på nybygda Ikea där för att äntligen beställa vårat kök. Aningens fattigare men mycket galadare lämnade vi Karlstad, som för övrigt verkade ha aningen för många wt i befolkningsstatistiken. Bad, bad taste.

Våran annars så fantastiska gps, som jag vanligtvis höjer till skyarna, hade en dålig helg, kan man säga. Den fungerade inte alls. I kombination med en herre som inte ger sig så åkte vi fel inte bara en utan två gånger. Missade en avfart och, det värsta, så hamnade vi i ett villaområde i Trollhättan. Hahaha. Dessutom värgrade den varna för kameror vilket medförde att vi fick lov att hålla hastigheten. Nu ska gps:en få sig en ordentlig reparation.

Väl framme i Göteborg var det helt ljuvligt. Therese och Sven bodde optimalt - mitt i stan (jag har aldrig förstått grejen med att bo i större städer om man inte bor i stan). Vi var ju aningens försenade men hade kvar vårt bord på det afrikanska stället vi bokat på. Det visade sig vara en riktig höjdare. Till förrätt delade vi på krokodilsallad och friterad krabba. Till vramrätt tog jag antilop-filé. Mörare än oxfilé och jävulskt gott. Vi avslutade fredagskvällen på en pub som har Skandinaviens största ölsortiment.

Lördag betydde shopping. Fick med mig en liten kjol från Zara, en klänning och diadem från H&M och ett ursnyggt linne från Topshop. Kors i alla tak så gick jag med på att skippa shoppingen på eftermiddagen. Istället packade vi bilen med hämtmat (sushi för mig så klart), rosé´och filter. Destinationen var en saltstänkt klippa vid havet. L j u v l i g t. Therese och jag var hemskt nöjda med att vi dealat till oss att slippa köra.

Efter den bästa eftermiddagen vid havet köptes det plockmat och laddades för Körslaget. Och som vi laddade. Glädjen hade så klart inga gränser när vår älskade kör från Mora vann det hela. Efter att ha firat med många drinkar diverse spel och heta, roliga diskussioner bar det av på lokal. Kvällan avslutades vid 04.30 med att jag och Therese höll på att bli utslängda från ett kebabhak på Avenyn när vi framförde vår egen verion av "Bohemian Rhapsody" (som Team Cans framförde i Körslaget). Ja, Sven och Stefan skämdes.

Lite halvsega på söndagen men packade ihop oss i hyfsad tid och styrde mot Bauhaus. Det är kanske det sista man är sugen på en sån där söndag men vad gör man inte när man bygger hus. Avslutade hela Göteborgs-vistelsen med Ikea (igen). Inte varje dag man köper med sig en diskho därifrån. Roligaste var att Stefan tog med sig diskhon när han gick på toaletten.

En sak är säker... vi åker till Göteborg snart igen. Då hoppas jag hinna hälsa på de jag inte hann hälsa på denna helg.

Inga kommentarer: