måndag, januari 03, 2011

Dags att rycka upp sig och blogga lite

En konstig måndag har det varit. Mest för att det var något nytt, något som var som förut. Dock så längesen som ett och ett halvt år. Jag syftar så klart på jobbet, i dag var jag tillbaka på jobbet. Visst har jag jobbat lite då och då, men nu är jag tillbaka på min tjänst som redaktör, i alla fall till 70 procent. Resten av tiden ska jag göra annat kul. Perfekt kombo.

Min jobbstart betydde också att det var ombytta roller här hemma. I dag var det jag som gick upp och Stefan som låg kvar och myste med Stella. När jag väl kom till jobbet kändes det bra om än lite tomt. Det visade sig att mina fina Morakollegor inte börjar förrän på fredag. Hade en lugn lagom produktiv dag på redaktionen. Hann springa på Kompis-rean, äta lunch med Matilda och lite annat. En bra förstadag.

Annars då, jo vi har firat jul. En bra sådan. Stella fick galet med paket från tomten och var inte ett dugg rädd för honom heller. I mellandagarna jobbade Stefan så vi tog det mest lugnt. Efter att ha försökt bestämma nyårsplaner hit och dit utan att få några vettiga svar tröttnade vi på att bli bortprioriterade och skapade vår egen nyårsafton. Fattar inte att vi kom på hur firandet skulle gå till tidigare, för så här i efterhand var det glasklart att vi skulle fira i Venjan med mamma och pappa. Det blev en riktigt bra dag. Stefan och jag gav oss ut på isen på pappas nya fyrhjuling och blev väldigt barnsliga. Sen tog en härlig nyårssupé vid made by me och mamma. Oxfilé var temat, I just love it. Sen spelade vi sällskapsspel halva natten och skålade så klart i champagne. Istället för äckliga smällare och raketer, som ju skrämmer livet ur så många djur, så skickade vi en sån där ljuslykta i papp till himmelen. Vackert!

Nyårsdagen började utan baksmälla och istället med en skön promenad i sol, kors i taket. Åkte hem, via Maxi och fick med mig en bit renytterfilé hem. Så även nyårsdagen bjöd på matfest, denna gång på tu man hand. Det blev en lugn, tidig kväll och tur var väl det för vid midnatt vaknade Solstrålen med vinterkräkis. Trots kräks hela natten lång så sov hon mellan gångerna och var dessutom glad. För att inte tala om morgonen efter då hon vaknade med samma glada humör och samma energi, vad är det för fel på ungen? Nåja, vinterkräkis sitter i lite ännu så hon och pappan är hemma och myser om dagarna.

Nu ska jag mysa ner med hemmamannen i soffan. Han sköter sig bra, just nu dammsuger han medan jag bloggar, bra arbetsfördelning. Han har även gjort service på både kaffemaskin och ugn, rensat avlopp, hängt och tagit ner tvätt, tvättat båda bilarna och dessutom tagit hand om vår dotter. Han är en jädra bra hemmaman det där. Jag måste börja tjäna ännu mer så att han kan vara hemma jämt. Det vore nåt, en permanent hemmaman. Det enda som jag behöver lära honom är egentligen hur man klär på små prinsessor som Stella. I dag var han på väg att sätta på henne rött och rosa, fy hemska tanke. Ska nu ha en liten kurs i hur man matchar hennes kläder... hahaha.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Funderade var du var :-) Tittar inte in här så ofta, lite då och då. Hoppas du får ett gott 2011, lycka till med allt!
/Inga-Britt

Alex sa...

Härligt att du är tillbaka, både på jobb och i blogg! :) Det låter som att ni har haft en bra jul. Myyys!

Linda sa...

Äntligen är du tillbaka, jätte kul att läsa vad du skriver. Vi hade också ett lugn nyår på tuman hand, hemma med trerätters och bara myste. Skönt. Hoppas det känns bra att börja jobba igen. Kram

Maria sa...

Kul att få läsa lite igen! Hoppas Stella kryar på sig och att ni andra slipper bli sjuka.

Lotta sa...

Hahaha det är likadant med kläder på Alicia när Patrik klätt på henne...ser ibland inte klokt ut ;). God fortsättning på er! Kram

Anonym sa...

Vad är det med pappor och färgmatchning. Samma visa här hemma också =) Kul att du är tillbaka!

Anonym sa...

Anonym är alltså Marina - bidde lite fel

Linderskan sa...

Shit pommfritt! Kompis finns alltså kvar i Mora? Ligger den fortfarnade där på hörnet där plingpling tåget på sommaren går?

Gott att höra att du haft fina helger Sofia,

Allt gott!


/Kristina

Anonym sa...

Till vårt nyårsfirande i stugan va det då vi som blev bortprioriterade;)/ Grannen

Lotta sa...

Förresten fint med ljuslykta istället för raketer! Vi köper inte heller raketer...

Sol Jenny sa...

Men Fia... rött och rosa behöver inte alls va FEL! ;) Jag är nöjd bara barnen har fått på sig torra kläder i rätt storlek när jag inte är hemma... ha ha.

Ha det gött!